Invloed van allimentatie bij nieuwe relatie

333
Topic Starter

Invloed van allimentatie bij nieuwe relatie

#1 , 24 okt 2010 15:31

Ik heb reeds een tijdje een relatie met een gescheiden man. Houwel de echtscheiding is uitgesproken lopen er nog diverse rechtzaken omdat zijn ex in beroep een veel hoger allimentatiebedrag voor haarzelf en de kinderen vraagt. Nu wil ze onze relatie gebruiken om zogezegd overspel te insinueren weeral om te trachten meer geld te bekomen. UIt schrik om nog veel meer te moeten betalen wil mijn vriend absoluut niet dat onze relatie openbaar wordt gemaakt. Hij zegt dat eerst al de rechtzaken uit de voeten moeten zijn omdat dit anders invloed zal hebben de uitspraken van de rechtbank.

Mijn vraag is dus of het kan dat een nieuwe relatie na scheiding invloed kan hebben op de bedragen van allimentatie die nog via rechtspraak moeten uitgesproken worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 24 okt 2010 16:50

Ik vrees dat iemand U hier in de maling aan het nemen is.

Na echtscheiding staat het iedereen toch vrij om een nieuwe relatie aan te gaan, en dit heeft geen enkele invloed op enige alimentatie.
Het kan toch niet dat het inkomen van een nieuwe partner wordt in rekening gebracht om vrouw 1 te voorzien van meer inkomen?

Rebel-with-a-cause

#3 , 24 okt 2010 18:24

Mijn vraag is dus of het kan dat een nieuwe relatie na scheiding invloed kan hebben op de bedragen van allimentatie die nog via rechtspraak moeten uitgesproken worden
NEEN, als men gescheiden is, en dit is overschreven in de bevolkingsregisters, heeft dit geen enkele invloed op het verder afhandelen van alimentatie, regelingen omtrent de kinderen enz.

Reclame

pdr

#4 , 24 okt 2010 20:46

graag reactie op rebel-with-a-cause.

Houden de rechtbanken dan geen rekening met de GEWIJZIGDE situatie ivm vraag om hogere alimentatie na de definitieve echtscheiding.

met dank voor reactie

Rebel-with-a-cause

#5 , 25 okt 2010 18:54

Welke gewijzigde situatie bedoel je dan?

pdr

#6 , 25 okt 2010 22:20

gescheiden sinds september 2009 ; ex (man) sluit kortgeding aan voor eis tot persoonliijk onderhoudsgeld ; ga hierop in hoger beroep ; financiële situatie wordt nagekeken langs beide kanten.
beide partijen hebben geen nieuwe relatie ; uitspraak hoger beroep kortelings. stel dat ex-man geen onderhoudsgeld krijgt. Stel dat mijn inkomen in opwaartste richting gaat en dat ik een nieuwe relatie aanknoop ; dus gewijzigde situatie ; kan ex-man terug een hoger onderhoudsgeld eisen als er in eerste instantie geen werd toegekend maar er een gewijzigde situatie is van de kant van de vrouw ?
Hopelijk nu wat klaarder !

eylis

#7 , 26 okt 2010 08:58

pdr, bedoel je met "gewijzigde situatie" dat persoon A een nieuwe relatie heeft met een partner B die een inkomen heeft, waardoor de alimentatie die a aan C (ex-partner) verschuldigd is, zou kunnen verhogen (door een vonnis)?
Ik heb in mijn nabijheid mogen meemaken dat persoon C (en haar overmoedige advocaat :-) dat inderdaad heeft proberen aanvoeren als argument. Maar dat pakt toch niet hoor... immers de nieuwe relatie B van A heeft dan wel een inkomen maar dat behoort tot de privé-situatie van die partner B (die misschien ook kinderen heeft en etcetera)
De rechtszaak gaat tussen A en C en er kan NIET geeist worden dat de financiele situatie van B mee in de beschouwing wordt genomen, daar dit niet gaat over een zuiver surplus, maar een inkomen waar B tenslotte ook van Leeft. Bovendien kan B pertinetn wiegeren zijn/haar loonfiche in deze zaak te moeten voorleggen, daar zij/hij geen partij is in deze zaak. Een goede advocaat weet dat en weerlegt al snel die kwakkel...
Wanneer A echter een aanmerkelijke promotie (hoger loon dus) krijgt, kan ex-partner C wél de zaak heropnenen voor een hogere alimentatie, maar ach..bespreek dan eerst met de advocaat hoeveel dit heropenen weer gaat kosten: advocaat, zaak etc...zo'n 2000 euro? en dat voor een verhoging van 100 euro per maand? dus 2 jaar alimentatie extra toch voor niks :-))

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2010 12:32

Het onderhoudsgeld wordt vastgesteld rekening houdend met de financiële toestand van partijen. Samenwonen met iemand drukt de kosten, de kosten worden door twee betaald i.p.v. door één. De financiële toestand van iemand die met iemand anders samenwoont kan dus beter zijn dan wanneer hij alleen woont. Daar houdt de rechter rekening mee.

Bijtje

#9 , 26 okt 2010 15:12

Het onderhoudsgeld wordt vastgesteld rekening houdend met de financiële toestand van partijen. Samenwonen met iemand drukt de kosten, de kosten worden door twee betaald i.p.v. door één. De financiële toestand van iemand die met iemand anders samenwoont kan dus beter zijn dan wanneer hij alleen woont. Daar houdt de rechter rekening mee.
Niet altijd. Bij ons was de situatie volgende op het moment van rechtspraak en nu nog :
-Moeder samenwonend, twee inkomens van full-time jobs, geen schulden
-Vader (mijn vriend dus) alleenstaand (wij wonen niet samen), net onslagen op het werk en verschillende afbetalingen
-Moeder en vader hebben ongeveer evenveel inkomsten
Mijn vriend moet alimentatie betalen ... zij heeft het kindergeld volledig ... het hangt er maar vanaf hoe de rechter gezind is en hoever je zelf wil gaan. Wij hebben alles voorgelegd om aan te tonen dat het eigenlijk niet haalbaar is (want de alimentatie komt nu elke maand uit mijn zak) en toch moest hij betalen. Wij hebben er wel voor kunnen zorgen dat het een pak minder was dan wat moeder vroeg. Dit werd wel uitgesproken op het moment dat het zo goed als bilocatie was, da mama had 1 dag extra. maar als je voor die ene extra dag zo'n bedrag moet betalen is het wel erg gesteld vind ik persoonlijk.

eylis

#10 , 27 okt 2010 10:22

nogmaals: de argumentatie om alimentatie te kunnen verhogen omdat de expartner een nieuwe partner heeft, kan door een goede tegenadvocaat gewoon gecounterd worden.
en een practische tip: als men oppert wat het loon van de nieuwe partner zou kunnen zijn (om te zien of dat inderdaad het inkomen van de ex zogezegd "verhoogt", kan de nieuwe partner daar heel pertinent op antwoorden:
- ik ben geen betrokken partij in deze materie: dit heeft enkele consequenties:
- mijn persoonlijke financiele én familiale situatie is privé en daar communiceer ik in deze dus niet over.
- de financiele afspraken tussen mijn partner en mij zijn eveneens privé.

Advocaten die nog proberen dit als een argument te gebruiken voor een alimentatieverhoging zijn een beetje blijven steken in de jaren '80...
anno 2010 is dit een beetje voorbijgestreefd.

Terug naar “Echtscheiding”