Fiscaal ten laste & ziekteverzekering

Wim Hertogs
Topic Starter

Fiscaal ten laste & ziekteverzekering

#1 , 27 nov 2006 14:29

Ten einde bij echtscheiding met onderlinge toestemming de discussies
over terugbetalingen van onkosten te vermijden,
willen mijn vrouw en ik ?lk ??n kind (van de twee) fiscaal ten laste en
elk ??n kind op onze ziekteverzekering.
Maar n?rgens vind ik betrouwbare info (ik betwijfel zelfs of mijn en haar advocaat het 100% juist weet)...
Iemand die ons kan helpen?
Kan je -als je twee kinderen hebt- elk ??n kind fiscaal ten laste nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
miekemuis

#2 , 27 nov 2006 14:51

Dag Wim, bij ons in de bib vond ik het boekje 'hoe optimaliseer ik mijn echtscheiding'. Het behandelt vooral de administratieve en fiscale kant. Daar kan je wellicht de beste oplossing voor jullie situatie uit halen. Ik weet in elk geval dat je de kinderen elk apart ten laste kan nemen, ieder ??n dus, maar ivm de ziekteverzekering ben ik niet zeker hoe dat precies in elkaar zit.

Vriendelijke groeten,

Miekemuis

bemiddelaar

#3 , 27 nov 2006 19:09

Dag Wim,

Je kan inderdaad naar aanleiding van een echtscheiding elk een kind fiscaal ten laste nemen. Weet dat dit niet de fiscaal meest gunstige regeling is. Met andere woorden dit is niet het systeem waardoor je het minst belastingen moet betalen. Er zijn andere mogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat jullie beiden meer fiscaal voordeel hebben. Jullie advocaten moeten jullie hierover meer informatie kunnen geven, kunnen zij dit niet dan kunnen jullie altijd overwegen om hieromtrent informatie te vragen bij een bemiddelaar in familiezaken die jullie kan helpen om op basis van jullie concrete situatie informatie te geven en jullie te helpen bij het zoeken naar een kostenregeling die zo weinig mogelijk kans op conflict maakt.

Bemiddelaars in familiezaken zijn te vinden in sommige centra voor algemeen welzijnswerk (www.caw.be) of zelfstandige bemiddelaars via www.juridat.be/bemiddeling

Wat de ziekteverzekering betreft: in principe moet een kind ingeschreven worden bij de oudste ouder ? behalve als de oudste ouder in de zelfstandige regeling is ingeschreven en de jongste ouder in de algemene regeling.

Regels die in de praktijk gebruikt worden: Een kind is bij voorrang ingeschreven in de ziekteverzekering van de ouder die instaat voor het onderhoud van het kind
-> Ofwel de ouder woont samen met het kind
-> Ofwel de ouder ontvangt het kindergeld
-> Ofwel de ouder oefent het gezag eenzijdig uit

Als beide ouders aan een criterium voldoen, dan is het kind ingeschreven bij de ouder die aan de meeste criteria voldoet
-> als beide ouders aan evenveel criteria voldoen, dan is het kind ingeschreven bij de ouder die recht heeft op het voordeligste stelsel
-> als beide ouders recht hebben op hetzelfde stelsel, dan is het kind ingeschreven bij de ouder bij wie het kind officieel woont

vg
bemiddelaar

Reclame

j.demoor

#4 , 29 nov 2006 10:19

?Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt,mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en...:1? hun kinderen?(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

?Als het onderzoek van de feitelijke gegevens geen uitsluitsel biedt...schrijft zij(=de belastingadministratie) dat men mag beschouwen dat het kind in dat geval deel uitmaakt van het gezin van de ouder bij wie het zijn offici?le woonplaats heeft(art.136 WIB en Com.IB 92,nr.136/61)?(Fiskoloog 1995-531,5);
?Nummer 136/61.1...Terzake wordt opgemerkt dat het hoe dan ook uitgesloten is dat de kinderen van gescheiden (levende) ouders op fiscaal vlak tegelijkertijd door beide ouders ten laste zouden worden genomen...?(Fisconet,WIB,Commentaar)]

?Art.125.De Koning bepaalt...aan welke voorwaarden de personen ten laste moeten voldoen om geneeskundige verstrekkingen te genieten...?(G.V.U.-Wet 14 juli 1994).

?Art.123.De hoedanigheid van persoon ten laste van een gerechtigde...wordt toegewezen aan...3.De hierna opgesomde kinderen ,jonger dan 25 jaar:a) de kinderen...van de gerechtigde...?(K.B. G.V.U. 3 juli 1996).

Die toewijzing is dus niet afhankelijk van de huisvesting van het kind.

?Art.69.Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald.Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5? van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. Op verzoek van de beide ouders kan de uitbetaling gebeuren op een rekening waartoe zij beiden toegang hebben. Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind.?(Kinderbijslagwet Werknemers 19 december 1939).

Terug naar “Echtscheiding”