Help me aub

Kelly_verlinden
Topic Starter

Help me aub

#1 , 29 sep 2010 14:13

Ik zit met een lastig probleem en weet echt niet hoe eruit te komen, kan iemand me helpen aub.
Het zit nl. Zo:
ik en myn ex partner (samenwonend) hebben nog geen jaar geleden een hypotheek genomen voor een huis. Tot op vandaag heb ikzelf altyd de hypotheek betaald, we zyn ondertussen een 2maand uit elkaar, hy woont nog in de woning maar wil niets betalen. Tot op heden ben ik verplicht te blyven betalen. Ik ben naar de bank gestapt en ze zeggen dat ze nix kunnen doen zolang alles wordt betaald.. By de notaris heb ik te horen gekregen dat ik 3jaar niet mag verkopen. Er is een mogelykheid om te verkopen binnen het jaar, mits toestemming van myn ex. Maar dan staan we op de zwarte lyst voor 5 jaar. Hy gaat hier natuurlyk niet mee akkoord.. En trouwens het 1ste jaar is al byna om. Ik weet dat ik mee heb ondertekend, maar is er echt geen oplossing? :-( Kan hy in myn huis blyven wonen terwyl ik alles verplicht ben te betalen? Kan dit zomaar? Weet iemand of er beslag op myn loon zal worden gelegd als ik niet betaal? Zou het iets uithalen moest ik myn advocaat inschakelen? Kan iemand me helpen aub ben echt ten einde raad :-( :-(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 sep 2010 14:32

1. Waarom MAG je 3 jaar niet verkopen? Verminderde registratie? Sociale lening? ...
2. Waarom zou je op de zwarte lijst komen bij verkoop? De bank wordt terugbetaald met het geld van de verkoop. ...?
3. Je zegt mijn huis? Is het huis enkel van jouw, want dan hebt u geen toestemming (van uw ex) nodig om te verkopen? ...

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 sep 2010 18:51

Als het huis uw eigendom is en de bewoner betaalt geen huur dan kunt u hem via de vrederechter laten buitenzetten, hetzij op grond van bewoning ter bede, hetzij wegens wanbetaling (indien hij huurder is).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Kelly_verlinden
Topic Starter

#4 , 29 sep 2010 21:10

1. De notaris heeft me verteld dat ik een klein beschrijf 3jaar niet mag verkopen. Het is een gewone hypotheeklening.

2. We hebben het huis nog geen jaar, dus met het geld dat we zullen overhouden van de verkoop, zullen we de lening zowiezo niet kunnen afbetalen. Ik sta wel open voor enige tyd de rest van de schuld af te lossen.

3. We hebben de lening samen ondertekend, en het huis ook samen gekocht. Vandaar de miserie...

j.demoor

#5 , 01 okt 2010 11:02

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Dit geldt ook voor de schulden.

De hypothecaire lening is ongetwijfeld hoofdelijk aangegaan (onderzoek daartoe de tekst van uw akte).Wat u in dat geval meer betaalde dan uw helft valt onder toepassing van : “Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

Wat u meer dan de helft afbetaalde kan u terugvorderen van hem binnen of buiten de vereffening-verdeling.

Indien uw partner het huis alleen bewoont dat u beiden toebehoort dan is hij u in principe daarvoor, vergoeding verschuldigd.

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom :...2° van woningen waarvan het...kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn *echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht.”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

*Een feitelijk samenwonende is geen echtgenoot.

“Art.1494. Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken."(Gerechtelijk Wetboek).

Naast derdenbeslag op een deel van uw loon is het ook mogelijk dat u bij het aangaan van de lening een akte van loonoverdracht hebt ondertekend met toepassing van 12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers. Onderzoek dit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kelly_verlinden
Topic Starter

#6 , 01 okt 2010 11:16

Dank je wel, dat is heel proffesioneel geschreven, maar ik begryp daar echt nix van.. Is er mss iemand die het kan vertalen naar gewoon nederlands??

lucgescheiden

#7 , 01 okt 2010 19:44

Dank je wel, dat is heel proffesioneel geschreven, maar ik begryp daar echt nix van.. Is er mss iemand die het kan vertalen naar gewoon nederlands??
Hier een poging:

Art.577-2. Indien het huis op beider naam staat, dan zijn jullie elks voor de helft eigenaar van dit huis.
Art.1251 Mocht de hypotheek-lening enkel en alleen op uw naam staan dan zullen alle reeds gedane betaling worden verrekend met uw ex-partner
Wanneer uw ex-partner exclusive bewoning heeft van het huis, dan mag u hem daarvoor een bewoningsvergoeding aanrekenen, zijnde de helft van de mogelijke huurwaarde.
De fiscale boete die u oploopt via vroegtijdige verkoop, zal eveneens aan uw ex-partner kunnen worden aangerekend mits u kan aantonen dat uw eigen adresverandering een geval van overmacht betreft.
Art.1494 U dient zich voor alle regelingen in deze zaken tot de rechtbank te wenden, na deskundig onderzoek van alle overéénkomsten die u tekende bij aankoop van het huis.

Graag deze vrije vertaling even laten controleren door andere posters :-)
Handige documenten voor Personenrecht

Kelly_verlinden
Topic Starter

#8 , 02 okt 2010 03:32

bedankt, het was echt heel duidelyk. Zou u my kunnen vertellen wat ik nu het beste zou kunnen doen om alles zo snel mogelyk achter de rug hebben? Een advocaat inschakelen ofzo?? Iets??

lucgescheiden

#9 , 02 okt 2010 15:59

Gezien u niet gehuwd was, en alle voorheen gemaakte overéénkomsten best kunnen worden doorgenomen door een deskundige, acht ik dat toch wenselijk. Het gaat uiteindelijk over een hoop centen van jou die vastzitten...
Handige documenten voor Personenrecht

Kelly_verlinden
Topic Starter

#10 , 13 okt 2010 20:48

Nog iemand een goede raad of ervaring?

Terug naar “Echtscheiding”