#5 , 13 okt 2010 10:15
Uit ‘zijn ze gescheiden en betaalde de ex man de lening verder af.” leid ik af dat ’ex man’ betekent ’ex-echtgenoot’ en dat er reeds gerechtelijke echtscheiding is.
Ik ga ervan uit dat beiden getrouwd waren onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.
Uit ‘Dus zal ie zich waarschijnlijk toch moeten verantwoorden voor deze verkoop zonder medeweten van mijn vriendin die ook tenslotte eigenares was van deze caravan.’ leid ik af dat er nog geen vereffening - verdeling plaatshad zodat hun vroeger gemeenschappelijk huwelijksvermogen,zowel baten als lasten, thans een onverdeeldheid vormt.
“Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :...2...d) een lening aan te gaan...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Dit houdt vrijwel zeker in dat uw leningen voor caravan en auto hoofdelijk zijn aangegaan. Zie dit zorgvuldig na in uw akten.
“Art.1203.De schuldeiser van een hoofdelijke verbintenis kan van de schuldenaars degene aanspreken die hij verkiest,zonder dat deze het voorrecht van schuldsplitsing tegen hem kan inroepen.”(B.W.).
“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).
Wat u meer dan de helft van elke lening afzonderlijk afbetaalde kan u terugvorderen van uw ex-echtgenoot,en omgekeerd,binnen of buiten de vereffening-verdeling.
“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1.860 EUR niet te boven gaat, behalve...”(Gerechtelijk Wetboek).
Zelfs indien u louter geld zou vorderen van uw ex-echtgenoot- wat niet het geval lijkt te zijn- dan nog zal het gevorderde waarschijnlijk voornoemd bedrag overschrijden. De vrederechter is dan onbevoegd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/