Onze zoon woon sedert september gedurende de week bij mij en gedurende het weekend bij zijn mama. Zijn mama en ikzelf wonen ongeveer 50km van mekaar. Onze zoon zit momenteel in het 1e middelbaar, is 12 jaar en gaat naar school, daar waar ik woon.
Deze regeling omvat enkel mondelinge afspraken en is niet vastgelegd in een vonnis ... er is echter een vonnis dat zegt dat onze zoon bij zijn mama is gedomicilieerd en de ene week bij mij verblijft en de andere week bij zijn mama. Volgens datzelfde vonnis wordt het kindergeld (uitgekeerd aan de mama) voor de helft aan me toegekend, dit geldt eveneens voor het belastingsvoordeel.
Nu vind ik dat er sprake is van een grote wijziging t.o.v. onze zoon. Er is een oud vonnis dat niet meer toepasbaar is op de huidige situatie (verblijf, kostenverdeling, ... noem maar op). Het voorstel dat onze zoon bij mij kwam wonen was zelfs op voorstel van zijn mama?!?!?! Maar zij wil echter niet weten van een vonniswijziging. Om het cru te stellen sta ik in voor alle lasten en heeft zijn mama enkel de lusten. Hiermee bedoel ik dat ik help bij de huistaken, er op toe zie dat hij zijn lessen leert, er op toe zie dat hij tijdig zijn lessen leert, hem naar school breng/haal, ... . Dit terwijl zijn mama enkel toffe dingen kan doen met hem. N.B. dit is geen klaagklacht over mijn taken als papa, deze doe ik zelfs met veel plezier, wetende dat ik (meer) bijdraag tot de vorming van mijn zoon! En laat ons niet vergeten wetende dat er veel vaders zijn die hun kinderen meer zouden zien ... kortom ik bezie die taken niet als een last.
Nu heb ik onlangs het domicilieadres van mijn zoon laten veranderen zodat hij bij mij gedomicileerd is. Zijn mama heeft hierover een brief van de gemeente ontvangen en had 14 of 15 dagen de tijd om te reageren. Dit heeft ze niet gedaan waardoor ze onrechtstreeks haar akkoord voor deze domicilie wijziging.
Als mijn kijkt naar het oude vonnis en als men kijkt naar de nieuwe situatie en als men kijkt naar de lakse reactie van mijn zoon zijn mama aangaande de wijziging betreffende het domicilieadres. Kan ik dan het volgende bekomen:
- het volledige kindergeld opeisen (leefkost van onze zoon is voor mij veel groter dan voor zijn mama);
- allimentatie bekomen van zijn mama (handen terugtrekken is niet ontlopen van ouderlijke plichten);
- 1 op weekends bekomen aangaande verblijf, zodoende ik ook kan meedelen in de lusten;
m.s.s. interessant om weten:
- de mama gaat niet werken (fibromyalgie, CVS)
- ik werk fulltime;