We hebben een vraag ivm het omzetten van weekendregeling naar bilocatie.
Mijn man is 7 jaar geleden gescheiden van zijn vrouw, ze hebben samen 1 kind.
Omdat het kind destijds nog zo klein was is er in onderlinge toestemming een weekendregeling afgesproken met klassieke vakantieregeling.
Nu gaf de zoon (ondertussen 8 jaar) aan dat hij eigenlijk liever een week-week regeling zou hebben.
Mijn man sprak hierover met zijn ex en zij zei dat ze er wel open voor stond maar dat zij pas "verhuist" waren en dat de zoon toch moest wennen aan de nieuwe situatie (haar nieuwe huis en verbouwingen) dus zouden ze hier over beslissen 2 maanden na het gesprek.
Ondertussen spraken zij af dat de zoon ook op woensdag tot donderdag naar de papa zou komen.
De eerste malen ging dit goed maar na enige tijd wilde zoon niet meer op woensdag blijven en ook geen week -week meer.
We hadden een gesprek met de zoon over het waarom van zijn beslissing en hij zei dat hij het uit zichzelf nog wel wilde maar dat zijn mama hem had gezegd dat dat veel te 'verwarrend' was en dat ze veel verdriet had als hij een week bij papa zou zijn en dat ze wilde dat alles bleef zoals vroeger.
Ook gaf hij aan dat zijn mama boos werd als hij erover begon.
Nu vroeg zoon aan ons om daarover samen met zijn mama en hij een gesprek te hebben maar zij beweert dat hij liegt en ontkent alles .
Resultaat : zoon helemaal geblokkeerd en huilen.
Wij hebben toch het vermoeden dat zoon de waarheid spreekt.
Nu wil mijn man toch doorgaan met het vragen van de week-week regeling omdat ook zijn zoon dit graag wil en wij eerder het gevoel hebben dat de mama er niet écht voor openstaat en zoon manipuleert en ons wil laten geloven dat zij dit wel wil om alles te rekken en hem naar haar hand te zetten. Zij zei ook dat als ze dit zouden doen ze dit wel niet op papier wil maar dat vinden wij toch al een teken dat er iets niet klopt met haar intenties.
Kan mijn man deze vraag naar co-ouderschap éézijdig aanvragen en is er een mogelijkheid dat de rechter dit toestemt of is er altijd toestemming van de moeder nodig?
Van harte dank voor uw tijd en antwoord.