EOT en aankoop appartement

somegirl
Topic Starter

EOT en aankoop appartement

#1 , 24 sep 2010 15:25

mijn echtgenoot en ik hebben 5 jaar geleden samen een appartement gekocht en gerenoveerd. Nu hebben we echter besloten dat we gaan scheiden met onderlinge toestemming.

Mijn man zal mij uitkopen zodat hij in het appartement kan blijven wonen, dat wil zeggen dat ik op zoek moet gaan naar een nieuwe woning.
Gezien de lage rentevoeten op dit moment ben ik aan het overwegen op een eigen appartement te kopen.
En nu wil het toeval dat ik een heel leuk appartement op het oog heb... alleen hebben wij nog helemaal niets van de echtscheidingsprocedure in gang gezet.

Nu zit ik natuurlijk met een heleboel vragen:

Een eigen appartement kopen terwijl we offcieel nog getrouwd zijn maar gaan scheiden? Ga ik er voor of wacht ik tot we officieel gescheiden zijn?
Eigenlijk zou ik het geld dat ik nog moet krijgen als mijn man me uitkoopt, heel erg goed kunnen gebruiken voor de registratierechten en dergelijke...maar dat heb ik uiteraard nog niet...
Hoe zit het met kein beschrijf en meeneembaarheid van registratierechten als je al een nieuwe eigendom koopt, terwijl je nog niet gescheiden bent en dus ook nog eigenaar van mijn huidig appartement?

Kortom: Hoe pak ik deze situatie het beste aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2010 19:52

Als jullie nog gehuwd zijn kan u enkel een appartement op uw naam kopen indien jullie gehuwd zijn met scheiding van goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 26 sep 2010 09:09

Ik ga ervan uit dat u thans getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen...2...d) een lening aan te gaan...Art.1420.Indien een echtgenoot zonder wettige reden weigert toestemming te geven...kan de andere echtgenoot zich door de rechtbank van eerste aanleg laten machtigen om een van de handelingen genoemd in de artikelen...1418...alleen te verrichten.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom :...2° van woningen waarvan het...kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht.”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

“Art.212bis.In geval van zuivere verkoop door een natuurlijke persoon van een woning waarin hij op enig ogenblik zijn hoofdverblijfplaats heeft gehad in de periode van achttien maanden voorafgaand aan de zuivere aankoop van het onroerend goed dat hij als zijn nieuwe hoofdverblijfplaats aanwendt of bestemt, en in geval van verdeling van een dergelijke woning waarbij de natuurlijke persoon al zijn rechten erin heeft afgestaan, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57, verschuldigd waren op de aankoop van de verkochte of verdeelde woning of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, teruggegeven mits de verkoop of de verdeling vaste datum heeft gekregen uiterlijk twee jaar, of vijf jaar in geval van aankoop van een bouwgrond, na de datum van de authentieke akte van de nieuwe aankoop...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

somegirl
Topic Starter

#4 , 26 sep 2010 21:16

dank je wel voor jullie reacties!
Hier ben ik in ieder geval al weer wat wijzer van geworden.

Terug naar “Echtscheiding”