verplichting tot uit onverdeeldheid treden

egeltje
Topic Starter

verplichting tot uit onverdeeldheid treden

#1 , 16 nov 2006 23:31

Mijn vriend en zijn ex zijn in zware discussie over hun huis. Tot 2 weken terug woonde madame in hun gemeenschappelijk huis . Nu ze plots verhuisd is, wil ze zo snel mogelijk centen voor het huis (ook al kost het haar geen euro want mijn vriend lost de lening volledig alleen af) Zij wil per s? dat het verkocht wordt via een immo-kantoor terwijl mijn vriend het liever zelf wilt proberen te verkopen.
Nu zij het huis verlaten heeft, wil hij voorlopig terug in hun huis gaan wonen tot het verkocht wordt.
Mijn vragen:
1) als zij naar de rechter stapt, wordt het dan sowieso een openbare verkoop of kan de rechter mijn vriend een periode toestaan om het huis zelf te verkopen?
2) hoe lang duurt zo'n procedure bij de rechter ?
3) wat zijn haar mogelijkheden om mijn vriend uit het huis te zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fiona

#2 , 17 nov 2006 09:06

Hallo,staat de lening op beide namen??Omdat u zegt dat uw vriend alleen de lening afbetaalt.En ja uw vriend mag daar momenteel blijven wonen.Mijn man heeft indezelfde situatie gezeten.

Lex

#3 , 17 nov 2006 09:53

Is uw vriend gehuwd?

Reclame

egeltje
Topic Starter

#4 , 17 nov 2006 10:25

mijn vriend is niet gehuwd maar was wel wettelijk samenwonend (dit is nog steeds niet geschrapt)

de lening en het huis staan op beide namen maar in afwachting van de afhandeling van de "scheiding" betaalt hij het huis verder af.

Lex

#5 , 17 nov 2006 10:32

Is de woning gekocht met een 'TONTINE'? ZOJA...is deze beperkt in de tijd?

Net zoals gehuwden kan/moet men 'dringende voorlopige maatregelen' bekomen bij de vrederechter.

egeltje
Topic Starter

#6 , 17 nov 2006 14:03

er is inderdaad een tontine voorzien, die onbeperkt in de tijd is maar opzegbaar is.
wat is het belang van een tontine in dit geval? ik dacht dat een tontine enkel speelde bij overlijden?

egeltje
Topic Starter

#7 , 17 nov 2006 14:05

welke dringende voorlopige maatregelen kunnen er genomen worden?
Een onmiddellijke verkoop eisen lijkt mij niet echt een voorlopige maatregel te zijn. Dat het huis verkocht zal worden, daar zijn ze het over eens. Alleen over de manier waarop en de tijdsspanne heeft elk een ander gedacht.

Lex

#8 , 17 nov 2006 14:24

Art. 1478. Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid.De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn...1479. Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de vrederechter, op verzoek van ??n van de partijen, de dringende en voorlopige maatregelen betreffende het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats, betreffende de persoon en de goederen van de samenwonenden en van de kinderen alsmede betreffende de wettelijke en contractuele verplichtingen van beide samenwonenden.De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt.(Burgerlijk Wetboek)

Terug naar “Echtscheiding”