verhuis 85 km verder ?

wilmar
Topic Starter

verhuis 85 km verder ?

#1 , 01 jun 2010 16:18

Mijn ex heeft een vriend op 85 km leren kennen , ze wil gaan samenwonen en mijn dochtertje van 6jr daar naar school laten gaan hoewel ze al ingeschreven is op haar huidige woonplaats .
Ik heb mijn vorig huis verkocht en nu pas een ander huis verkocht om dichter bij mijn dochter te kunnen wonen.
Ik werk tevens in een 24 hr systeem wat alles nog moeilijker maakt om een vaste regeling te treffen .

Toen ik het huidige huis heb gekocht heeft ze een document ondertekent waarin staat dat ons dochtertje to haar 12 jr op haar huidig schooltje blijft gaan

Mijn vraag : heeft zo'n document ondertekent door beide partijen enige wettelijke waarde ?

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#2 , 01 jun 2010 16:24

neen, dit heeft enkel waarde als partijen overeen komen. Anders moet het door een rechter (of notaris) bevestigd zijn geweest

wilmar
Topic Starter

#3 , 01 jun 2010 17:00

Bedankt voor uw reactie

Moet ik dan zonder meer aanvaarden dat zij mijn dochtertje van haar omgeving en haar vader wegtrekt ?
Dit is toch niet rechtvaardig

Reclame

Bijtje

#4 , 01 jun 2010 17:07

Als jullie beiden het gezag uitoefenen hebben jullie evenveel te zeggen, dus je moet je er zeker niet bij neerleggen, maar als er geen afspraken op papier staan vrees ik dat je hiermee naar de jeugdrechter moet

wilmar
Topic Starter

#5 , 01 jun 2010 17:19

Bedankt voor je advies
Toch wel jammer na 5 jr gelukkig gescheiden te zijn zonder problemen dat nu de miserie moet beginnen

Rebel-with-a-cause

#6 , 01 jun 2010 19:19

Welke regeling hebben jullie met betrekking tot jullie dochter? Co-ouderschap met bi-locatie of met een klassieke regeling?

Ouders moeten het onderling eens worden over de keuze van de school voor hun kind. Lukt dit niet, dan zal de jeugdrechtbank een school voor het kind aanduiden.

De wet over co-ouderschap van 13 april 1995 zegt dat de rechter verplicht is de vraag van beide of één ouder om co-ouderschap in acht te nemen, moet onderzoeken.

Toch wel jammer na 5 jr gelukkig gescheiden te zijn zonder problemen dat nu de miserie moet beginnen
Dat gebeurt vaak als er een 'derde' op het toneel verschijnt. :?

wilmar
Topic Starter

#7 , 02 jun 2010 11:48

Ik heb juist eens de akte van scheiding bekeken , wij hebben een co-ouderschap met bi-locatie , wat dat ook mag betekenen ,

Ik denk dat ik maar eens een advokaat ga raadplegen :-s

bedankt

eylis

#8 , 02 jun 2010 12:08

Met deze scheidingsakte sta je tamelijk stevig in je schoenen.
- Co-ouderschap betekent dat je beslissingen mbt tot je kind samen moet nemen: dus ook het wijzigen van school.
- bilocatie 50/50 betekent dat je kind evenveel tijd woont bij jou als bij de andere ouder.
Dat betekent dat als de andere ouder zo ver gaat wonen dat de bilocatie redelijkerwijs niet meer toegepast kan worden, zij/hij dus de EOT-akte overtreedt.
dus: bespreek dit met haar. Het kind is jullie beider bekommernis en verantwoordelijkheid en daar zijn afspraken over gemaakt tov de rechtbank.
als ze snapt dat ze eigenlijk tamelijk in de fout gaat door dit door te drijven, denkt ze er wellicht over na om dichter in de buurt te verhuizen met haar nieuwe partner.
En als ze dit niet doet heb je behoorlijk grote kans dat de jeugdrechter voor jou een positieve uitspraak doet.
Maar maak de zaak pas opnieuw aanhangig (dus de zaak wordt dan heropend wegens gevaar niet naleven uitspraak) als ze niet gevoelig blijkt voor deze info.
courage!

Bijtje

#9 , 19 aug 2010 07:01

Met deze scheidingsakte sta je tamelijk stevig in je schoenen.
- Co-ouderschap betekent dat je beslissingen mbt tot je kind samen moet nemen: dus ook het wijzigen van school.
Mijn vriend heeft met zijn ex een dochtertje van 3. Zij heeft vorig jaar hun kind gewoon zonder boe of ba ergens in een school ingeschreven die voor ons heel ver is. Wat kun je hiertegen doen ?

hendrik1

#10 , 19 aug 2010 18:07

Hoi beitje,

verleden jaar? Da's te lang geleden om nog iets te ondernemen... Stilzwijgend akkoord heet dat!
Kort op de bal spelen in de toekomst!

succes

hendrik1

#11 , 19 aug 2010 18:08

ik bedoelde

hoi bijtje

snorry :?

Bijtje

#12 , 21 aug 2010 19:05

Hoi beitje,

verleden jaar? Da's te lang geleden om nog iets te ondernemen... Stilzwijgend akkoord heet dat!
Kort op de bal spelen in de toekomst!

succes
Vorig schooljaar (ze zat er dus nog maar enkele maanden), hij heeft haar wel gezegd dat hij niet akkoord ging maar zij communiceert niet.
Er moet toch iets tegen te ondernemen zijn ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 aug 2010 17:25

AS bij geen antwoord - rechtbank

Stendhal

#14 , 21 sep 2010 14:15

Mijn ex had de kinderen ingeschreven in een school in Antwerpen terwijl ze in Brussel school liepen. Kreeg toevallig brief van nieuwe school te zien. Was net voor begin schooljaar. Direct kortgeding. Duidelijke overtreding van ouderlijk gezag en eens de kinderen in de andere school zitten wordt het allemaal moeilijker om ze er weg te krijgen. Zeer emotioneem om rechtzaak te starten tegen je ex maar je doet het voor de kinderen. Zitten nu in Brussel op school.

Bijtje

#15 , 21 sep 2010 14:21

wij zitten reeds in een rechtzaak en we hebben de moeder zover gekregen dat ze met alles instemt, alleen die school is voor ons een probleem en wij durven de stap niet te zetten om ook dit te vragen uit schrik dat de moeder dan over de rest terug moeilijk zal doen.

Terug naar “Echtscheiding”