praktische problemen bij scheiding

mabe
Topic Starter

praktische problemen bij scheiding

#1 , 19 sep 2010 21:48

Spijtig genoeg gaat het in de relatie van mijn zoon niet goed, ze hebben één dochtertje. Ik begrijp wel dat ik hier geen oplossingen aangeboden krijg maar ik weet zo weinig van de materie dat ik me toch een stuk beter zou voelen als iemand met ervaring er iets over kan zeggen.
Mijn zoon is niet gehuwd, wel samenwonend. Het huis is voor 2/3 zijn eigendom en voor 1/3 van zijn vriendin.
Is het in verband met het 'blijven wonen' belangrijk wie de stap zet om weg te gaan? Heeft iemand het recht om te blijven wonen?
Moet er alimentatie betaald worden voor de (werkende) partner?
Wordt het huis verkocht om de partner die het huis verlaat financiele armslag te geven voor een andere woonst?
Wel/ geen samenlevingscontract, maakt dat een verschil?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

mabe
Topic Starter

#3 , 20 sep 2010 22:33

Bedankt voor de reactie.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 sep 2010 10:10

INDIEN er een samenlevingscontract is dan moet dit nageleefd worden.

INDIEN uw zoon met zijn vriendin WETTELIJK samenwoont,dan kan hij toepassing maken van : “Art.1479.Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de vrederechter, op verzoek van één van de partijen, de dringende en voorlopige maatregelen betreffende het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats, betreffende de persoon en de goederen van de samenwonenden en van de kinderen alsmede betreffende de wettelijke en contractuele verplichtingen van beide samenwonenden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats’ is niet afhankelijk van het eigendomsaandeel van elke partner,noch van het eerst verlaten van de gezinswoning.

‘betreffende de persoon’ KAN de toekenning van een onderhoudsuitkering door de ene aan de andere partner omvatten.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek).

Elk van de partners kan dus bij ontbreken van minnelijke verdeling,die gerechtelijke verdeling vorderen,wat tot openbare verkoop zal leiden
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”