Rechtspraak over erkenning

MarieK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechtspraak over erkenning

#1 , 26 feb 2019 12:26

De vader van mijn kind heeft mijn zoon bij de geboorte niet willen erkennen. We zijn uitgeklaard gegaan toe ik 6 maanden zwanger was. Toen onze zoon geboren werd is hij naar een advocaat gestapt voor hem te kunnen erkennen. Voor mij was dit geen probleem maar wanneer hij hoorde dat hij dan ook 150euro onderhoudsgeld per maand moest betalen, moest de erkenning voor hem plots niet meer. Dit werd in een vertrouwelijk schrijven meegedeeld door zijn advocaat. Via ander heb ik dan vernomen dat hij een nieuwe vriendin heeft en geen behoefte meer heeft om een kind op te voeden. Onze zoon is nu ondertussen 11 maanden en mijn nieuwe partner ziet hem als zijn zoon en behandeld hem ook zo. Ik ben na zoveel maanden niet meer bereid mijn ex ons kind te laten erkennen gezien hij hem nog nooit gezien heeft en nog nooit achter hem gevraagd heeft. Nu ben ik wel bang dat mijn ex na enige tijd toch naar een rechtbank zou stappen en een erkenning zou willen afdwingen. Is hierover rechtspraak. Ik wil het beste voor mijn kind en niet dat hij enkel wanneer mijn ex zin heeft papa te spelen hem kan zien.

Alvast bedankt voor het antwoord
Groeten
Marie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 feb 2019 17:45

Gezien het feit dat uw zoontje bij de geboorte-akte géén wettelijke vader heeft (geen erkenning van de biologische vader) kan uw nieuwe partner die uw zoon samen met u opvoedt, zonder probleem als wetige vader opgegeven worden. Dat is een eenvoudige procedure. Als de biologische vader dan ooit nog stappen zou willen ondernemen om het vaderschap op te eisen wordt dat een langdurige, lastige en dure aangelegenheid voor hem.

Reclame

Terug naar “Adoptie”