kind erkennen

Kelly cloet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kind erkennen

#1 , 07 dec 2018 15:29

hallo
mijn vraag over erkenning.
ik en de vader van men zoontje zijn al 11maand uitelkaar heeft nooit naar me omgekeken als ik zwanger was heeft me enkele keren buitengezet.
kan hij nu zomaar men zoontje erkennen? zonder dat ik er iets vanaf weet of zonder men toestemming?

zoontje staat dus op mijn naam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 07 dec 2018 15:37

Als jij niet wil dat hij het kind erkent, kan hij dat enkel afdwingen via de rechtbank.
De vader van een minderjarig kind kan bij een toestemmingsweigering wel gerechtelijke stappen zetten. Hij dient hiervoor een vordering (dagvaarding) in bij de familierechtbank van eerste aanleg, die dan een verzoeningspoging onderneemt. Als de verzoening mislukt doet de rechtbank uitspraak. Vaak zal de rechtbank dan een genetisch onderzoek bevelen om bewijs te leveren van de afstamming. Ook hier is de vordering aan geen enkele termijn onderworpen. Vader kan dus jaren na de toestemmingsweigering een vordering indienen bij de familierechtbank.
Bron: https://www.kennisplein.be/sites/Jeugdr ... chap-.aspx
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Adoptie”