Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Indien u hiernaar op zoek bent, raadpleeg Jureca De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
sacajawea
Topic Starter

alimentatie zonder DNA TEST?

#1 , 2 maand 6 dagen geleden (04 okt 2018 10:59)

Hallo,

kan je op grond van art. 336 BW (vermoedelijke verwekker) veroordeeld worden tot alimentatie zonder dat er een DNA-test gebeurt?

Ik lees ergens dat de grondslag voor de alimentatie de biogenetische band is, en niet de geslachtsgemeenschap.

Ik bedoel daarmee: een vriend van mij erkent dat hij met een meisje geslachtsgemeenschap heeft gehad, en wil liever een alimentatie betalen dan de hele rimram van dna-test enz. te moeten doorlopen (wat ook veel kost), maar nu zegt de rechter: "mijnheer, u biedt aan alimentatie te betalen, maar u vraagt geen DNA-test?"

Hij is toch niet verplicht een DNA-test te vragen?

Dank !

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 2 maand 6 dagen geleden (04 okt 2018 12:48)

Waarvoor heeft bij schrik? Dat justitie zijn DNA linkt aan iets anders?

Jabbe

#3 , 2 maand 6 dagen geleden (04 okt 2018 15:02)

Stel dat de DNA-test negatief is...? Maar het siert uw vriend dat hij desondanks alimentatie wil betalen.

Reclame

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#4 , 2 maand 6 dagen geleden (04 okt 2018 15:29)

Om ook even op de vraag te antwoorden: neen, hij hoeft geen DNA-test te ondergaan om het kind te kunnen erkennen.
Ik plaats hier een inspirerende zin die getuigt van mijn bijzondere intellect.

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Adoptie”