voogdij

TatjanaGh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

voogdij

#1 , 07 sep 2018 10:12

mijn vriend en ik zijn uit elkaar en ik ben 19 weken zwanger.
Hij wou eerst met veel plezier het kind afstaan en hij zei dat het zijne niet was, maar nu vraagt hij of ik hem wil erkennen als vader.
Ben ik verplicht? Ik zou het kind het liefst vanal bij mij houden & dat het niet naar hem moet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 07 sep 2018 12:33

Neen dat bent u niet verplicht.
Ik begin meer en meer te denken dat het beter is dat indien u het kind wil houden ( dus geen abortus - In BE tot 14 weken maar kan nog wel in vb NL) dat het beter door één ouder wordt opgevoed dan door twee die constant gaan problemen hebben.
Vanaf hij kind erkend heeft heeft hij rechten co gezagsouderschap en co verblijfsouderschap.Alle belangrijke beslissingen tot haarstijl toe al of niet oorringen al of niet welke sport moeten samen beslist en betaald worden.
Ook zal er alimentatie moeten betaald worden - die dikwijls niet betaald wordt.

U hoeft geen contact meer met hem te nemen of te hebben.
Als hij dat toch wil laat hem dan maar naar de rechtbank stappen en dan kan u nog weigeren.

Stel binnen twee jaar vindt u de liefde van uw leven en dat zit u met alle problemen.
Jarenlange juridische strijd die u duizenden € per jaar zal kosten aan gerechtskosten.

Beetje zwart wit maar toch realistisch.

Eén case ... jong kindjes gekregen ... vriend kind erkend maar nooit samenwonend ... terug gaan studeren en dan idd liefde van leven ... vader heeft nog nooit één € alimentatie betaald.
Echtgenoot wil kind erkennen nu ze zelf ook een kindje hebben. Maar nu ligt de wettelijke vader dwars wil niet akkoord gaan - betwist alles en nog wat - weigert akkoord te gaan met schoolkeuze voor zijn dochter - ook daarvoor naar rechtbank - gaat voor alles in beroep enz enz
Eist en krijgt uiteraard omgangsrecht maar 3/4 van de dagen komt hij niet opdagen enz enz

PS kan nooit voogdij zijn is juridisch iets totaal anders - is co-ouderschap.

Reclame

Terug naar “Adoptie”