ik wil 'erkend' worden door biologische vader gaat dat ?

bezorgdemama5
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ik wil 'erkend' worden door biologische vader gaat dat ?

#1 , 20 aug 2018 19:48

Beste,
Zouden jullie kunnen helpen ? momenteel is mijn ''biologische'' vader mijn stiefvader, hij werd zo aangeduid toen ik een 10 jaar oud was. Nu is het mogelijk dat mijn echte biologische vader zijn naam er kan staan ? Ik wil niet als bloedverwant staan van mijn stiefvader en wil mijn 'echte' papa zijn achternaam dan ook vele malen liever. Ik ben momenteel 26 jaar oud. Ik wil dit voornamelijk omdat er al heel erg lang ruzie is tussen mij en mijn moeder en 'stiefvader', ze willen beide mijn kindjes opeisen om te zien. moest ik kunnen dat hij al wegvalt omdat hij geen 'bloed' is moet ik het enkel in de rechtbank opnemen tegen mijn moeder (ze is niet mentaal ok maar hij wel) , wil ze niet afgeven aan hun. Iemand raad of dit mogelijk is ?
hopelijk heb ik de situatie wat duidelijk uitgelegd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 20 aug 2018 20:54

Je stiefvader kan onmogelijk je biologische vader zijn als je zegt dat je ook nog een "echte papa hebt. Ik denk dat je de term foutief gebruikt. De biologische vader is de "verwekker". Je stiefvader is de nieuwe parter/echtgenoot van je moeder, die stiefvader kan wel je wettelijke vader zijn. Maar technische gezien niet je biologische vader. Je échte biolofgische vader is in dit geval waarschijnlijk dus niet de vader die je erkend heeft en die is bijgevolg bij de gemeente niet ingeschreven als je wettelijke vader.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 aug 2018 09:36

Wie staat er als "vader" op uw geboortebewijs? Heb je dat al eens opgevraagd bij uw gemeente? Als uw moeder destijds, bij uw geboorte, die naam niet heeft opgegeven, sta je bijna voor een onmogelijke taak uw biologische vader te vinden.

Reclame

bezorgdemama5
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2018 12:31

ik weet wie mijn biologsche vader is (hij wilt meewerken met dna test zelfs)
toen ik geboren werd was er geen vader ingevuld, toen ik 10 werd heeft mijn stiefvadermij erkend als zijn dochter. dit wil ik nu ongedaan maken en mijn 'verwekker' zou ik ingevuld willen zien staan



eylis
Berichten: 8837

#7 , 29 aug 2018 13:24

Dat zit je met een extra probleem zoals de bekende DB die ook al een wettelijke vader had en bijgevolg nog altijd niet kan laten bewijzen wie haar biologische vader is.

cdjz
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2018 01:57

Er zijn een aantal dingen die u legaal aan uw vader binden. Op 25 jaar is er geen juridisch effect meer, dus dat maakt niet uit.

1) geboortecertificaat

Kan niet veranderd worden

2) naam

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... /procedure

Procedure:
a) ga naar uw geboortegemeente uw geboortecertificaat halen (check eerst via telefoon, meestal kan dit niet gewoon ter plekke, aangezien een schepen dit normaal moet tekenen)
b) ga naar de politie een uittreksel vragen uit uw strafblad (hoeft niet blanco te zijn, helpt wel natuurlijk)
c) haal een bewijs van verblijfplaats (ga in uw huidige gemeente een bewijs van verblijfplaats halen)
d) ga naar een gemeente (kan combineren met c) en betaal de registratierechten, bewaar het bewijs.
e) schrijf een brief met daarin
uw huidige naam
uw gewenste naam
(specifieer wat er met uw kinderen moet gebeuren indien van toepassing)
motivatie: een paragraaf zoals de paragraaf die u hier gepost hebt
f) stuur alles per post op (hoeft niet aangetekend)
naar

Dienst Naamsverandering
Waterloolaan 115
1000 Brussel

(kan niet per telefoon, kan niet per email, kan niet per fax)

3) erfenis

Dit is aan je biologische vader, deze kan naar de notaris gaan en daar zijn erfenis regelen. Zeker als die een nieuwe vrouw heeft is het redelijk belangrijk dat dit expliciet geregeld wordt (je kan hun uitleggen dat dit ook zowiezo een twistpunt zal worden, aangezien de nieuwe partner NIET alles krijgt. Het beste is om bij een advocaat na te vragen wat de opties zijn, een optie te kiezen in samenspraak, en deze dan bij de notaris op papier te zetten)

4) "ze willen beide mijn kindjes opeisen om te zien"

Technisch hebben zij het recht om dit op te eisen.

* Decreet jeugdzorg: https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... 23237.html


Moderator:
Tekst die niets ter zake deed weggehaald.

Terug naar “Adoptie”