Onduidelijkheid geboorteakte erkenning+adoptie

moreau1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onduidelijkheid geboorteakte erkenning+adoptie

#1 , 25 feb 2018 15:30

Hierbij wens ik meer info over iets dat ik onlangs op eigen geboorteakte terugvond.

Ben geboren in 1980 (was ongewenst/ongeluk, moeder was toen 21), vader nooit gekend en draag sindsdien de familienaam van mijn moeder. Ik ben 100% zeker dat mijn moeder echt mijn natuurlijke moeder is.
Nu staat er volgends opgetekend in mijn rijksregister en op geboorteakte:
1981 (ongeveer 10 dagen na mijn geboorte) : erkenning
1983 : adoptie (??)

Ik weet dat mijn voornaam ook op dat moment (1983) veranderd werd, niets ingrijpend, enkel een E waar vroeger een A stond, volgens mijn familie kwam dat omdat die voornaam toen in 1980 niet mocht zonder Franse schrijfwijze.

Nu heb ik dat vonnis uit 1983 adoptie laten ophalen en er staat in dat mijn moeder mij aanneemt (adopteert) met die andere voornaam. Is dat louter omdat er sprake was van een naamsverandering (maar waarom spreekt men dan gewoon niet van een wijziging) ? En hoe kan mijn natuurlijke moeder haar eigen dochter adopteren? De gemeente spreekt wel degelijk van een adoptie, en nooit is daar 1 woord van gezegd in de familie. Ik snap dit helemaal niet, heeft iemand hier ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2018 19:40

In die tijd had een 'natuurlijk' kind, erkend door de moeder, toch niet dezelfde erfenisrechten als een 'wettelijk' kind. Daarom adopteerde de moeder haar eigen kind om dit meer rechten te geven dan een 'natuurlijk' kind.
Deze Belgische wetgeving werd veroordeeld door het Europees Hof van de Rechten van de Mens in het Marckxarrest van 13 juni 1979, waarna de wetgeving werd aangepast.

Reclame

Terug naar “Adoptie”