Voogdij door mijn partner

FDQew
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voogdij door mijn partner

#1 , 20 feb 2018 11:49

Ik ben een invalide mama van 40, met een zoon van 9.
De biologische papa verdween nog voor de bevalling en heeft mijn zoon dus ook niet erkend.

Nu ben ik al meerdere jaren erg gelukkig met mijn huidige partner, die mijn zoon beschouwt als de zijne.
Ook mijn zoon ziet mijn partner gewoon als zijn papa.
Uit voorzorg willen we graag een regeling treffen om mijn partner als voogd aan te duiden, in geval er met mij iets gebeurt.
Ik heb geen hechte band met familie, dus wil ook niet dat men zoon geplaatst zou worden bij vreemden.

Hoe regelen we dit het best, wat zijn de exacte opties?
Voogdij, adoptie?
Moet dit via een testament of niet?
Dank jullie voor tips

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 20 feb 2018 17:22

gezien het feit dat er geen vader erkend is bij de geboorte, kan u gewoonweg bij de gemeente (samen met ) uw actuele partner aangeven als de wettelijke vader van uw kind. Er moet dus zelfs geen adoptieprocedure aan te pas komen. Er is nog geen wettelijke vader, dus kunnen jullie samen beslissen dat hij dit is. PS: voogdij bestaat niet meer in het Belgisch recht, dat heet ouderlijk gezag; Vanaf die verklaring is uw partner ook daadwerkelijk de wettelijke ouder met alle rechten en plichten vandien.

Reclame

Terug naar “Adoptie”