Vaststelling vaderschap

guyken
Topic Starter
Berichten: 25
Locatie: hamme

Vaststelling vaderschap

#1 , 27 jun 2017 11:02

Een 16 tal jaren geleden heeft een vriend van mij een vriendin gehad. Vriendin hield er op datzelfde eigenste moment nog een paar (?) vriendjes op na.
Ze was (en is nog steeds) een zéér frivool type die eerder slachtoffers zoekt dan een echte partner. (Vb is dat haar bloedeigen vader zei toen haar zuster overleed, dat het de verkeerde was die gestorven was).
Ze krijgt een kindje kort na die periode.
Mijn vriend hoort niets meer van haar. Beweerde toen dat het meisje zeker en vast zijn dochter niet kon zijn, en duidde één van haar andere vriendjes aan, waar ze op regelmatige basis het bed mee deelde.
Mijn vriend krijgt een tiental jaren terug, een héle zware beroerte en wordt héél lang in kunstmatige coma gehouden.
In het ziekenhuis krijgt hij het bezoek van die vroegere vriendin.
Ze vertelt een héél verhaal tegen mijn vriend zijn echtgenote.
Die valt natuurlijk bijna in zwijm, want ze was van niets op de hoogte.
Ze beweert dat er toen een bloedafname is gebeurd kaderend in DNA onderzoek, maar dat dit blijkbaar ergens op de rechtbank zoek is geraakt.
(Weinig betrouwbaar relaas ...)
Nu 16 jaar na de geboorte van het kind, krijgt mijn vriend een vordering tot vaststelling van vaderschap etc etc ..
Om mijn vriends' echtgenote wat te helpen, stel ik hier op dit forum deze vraag.
Die is weer eens ten einde raad.
Kan dat allemaal maar zo ... 16 jaar na datum dergelijke actie ondernemen.
Dat kind is ondertussen 16 jaar, lijkt helemaal niet op mijn vriend en zijn vrouw (want mijn vriend kan door beroerte niet meer lezen of schrijven of héél nuchter denken/reageren) staat er helemaal alleen voor.
Het is zij die weer een tweede hel passeert ...
Graag uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 27 jun 2017 14:43

Vermits de vriend na de beroerte niet volledig zelfstandig zijn zaken kan waarnemen, laat de vrouw van je vriend best een officiele brief schrijven door een advocaat naar de andere partij; elementen die daar in aan bod kunnen komen (maar dat zal de advocaat zelf ook voorstellen- - zoekgeraakte DNa-test? (rechtbanken raken geen testen kwijt...) vordering tot vaderschap: waarom nu plots en niet eerder? Eerst resultaten DNA-test terug opzoeken, zoniet wordt dit als een poging tot stalking en afpersing gezien van een persoon die momenteel niet kan getuigen in een zaak.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 29 jun 2017 23:56

Als de rechtbank 16 jaar geleden al een DNA test heeft verplicht - zou de vriend dat wel weten en moet hij daar ook 'correspondentie van hebben.
Ken zelf een zaak van een jaar of drie later en ja het kan toen ook DNA onderzoek en ook in beroep verloren en mijn collega was plots vader van een 17 jarige waar hij geen omgangsrecht voor kreeg maar wel alimentatie ver terugwerkende kracht en indexaanpassingen mocht betalen.
Gemakkelijkste is dat advocaat nagaat of en inderdaad in het arrondissement waar vader / moeder / kind woonde toen een rechtszaak is geweest.
Is er geweten of zaak via politie is opgestart ...mogelijk is aanvankelijk PV iets sneller op te sporen.

Is die vrouw ondertussen gehuwd voor kind geboren is of heeft de echtgenoot het kind erkend?

Reclame

guyken
Topic Starter
Berichten: 25
Locatie: hamme

#4 , 30 jun 2017 11:14

Beste Franciscus,
De dame in kwestie beweert dat er bloed werd afgenomen terwijl mijn vriend (in kunstmatige coma) was gehospitaliseerd. Wie dit heeft gedaan, mag Joost weten. Enige correspondentie hieromtrent ... vinden ze niet meer terug op de rechtbank, verklaart ze. Of de zaak via de politie is opgestart ... géén weet. Dame is ondertussen al gehuwd, maar weer gescheiden, misschien meerdere malen. Mijn vriend heeft jarenlang met haar nooit géén contact meer gehad. Weet ook niet te vertellen of ze gehuwd was voor de geboorte van het kind. Weten enkel (van horen zeggen) dat ze mannen verslijt aan de lopende band.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 30 jun 2017 13:23

Mannen verslijten aan de lopende band is geen misdrijf.

Die bloedafname met het oog op de vaststelling van vaderschap terwijl uw vriend gehospitaliseerd was en daar geen toestemming kon voor geven lijkt me een zeer vreemd verhaal aangezien dwanguitvoering bij mijn weten niet kan. Op zijn minst zou ergens een spoor van een procedure terug te vinden moeten zijn. Best een advocaat contacteren en duidelijk maken dat frivole procedures veel geld kunnen kosten aan de dame in kwestie. Mogelijk gewoon een golddigger.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2017 18:04

Mannen verslijten aan de lopende band is geen misdrijf.

Die bloedafname met het oog op de vaststelling van vaderschap terwijl uw vriend gehospitaliseerd was en daar geen toestemming kon voor geven lijkt me een zeer vreemd verhaal aangezien dwanguitvoering bij mijn weten niet kan. Op zijn minst zou ergens een spoor van een procedure terug te vinden moeten zijn. Best een advocaat contacteren en duidelijk maken dat frivole procedures veel geld kunnen kosten aan de dame in kwestie. Mogelijk gewoon een golddigger.
even voorruit lopen op de feiten

stel :
dat nu toch zou worden vastgesteld dat hij de vader is, wat zijn dan de mogelijkheden?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 30 jun 2017 19:40

Zie mijn antwoord bij #3.

Terug naar “Adoptie”