Biologische vader leren kennen

Picroes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Biologische vader leren kennen

#1 , 25 jun 2017 07:51

Dag iedereen

Ik zit met een aantal vragen.
Ik ben met de biologische vader uit elkaar gegaan alvorens ik wist zwanger te zijn van hem. Dit is wel te bewijzen volgens de conceptiedatum
Onze dochter is 4 maand oud. Ik wist voordat ik bevallen was dat de biologische vader niet het vaderschap wou opnemen en geen zin had om 'vader te spelen'.
Onze dochter is erkend door mijn huidige partner waar ik nu mee wettelijk samenwoon al vanaf de derde maand van mijn zwangerschap. Onze dochter draagt zijn achternaam, mijn partner gedraagt zich echt als haar vader en deelt financieel de verantwoordelijkheid.

Onze dochter is echter vier maanden oud. Hebben we dan al 'bezit van
staat' opgebouwd?

Stel dat de biologische vader het kind toch Wilt erkennen maar niet kan instaan voor de zorg vanwege een handicap (volledige blindheid), mogen zijn ouders en familie dit doen?

Heb ik alsnog, aan de biologische vader, te vragenom contact op te nemen met onze dochter, ookal zei hij tijdens mijn zwangerschap dat hij het vaderschap niet wou opnemen?
Hoe ben ik juridisch het meest correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 25 jun 2017 10:32

Je hoeft helemaal niets te doen. Je vorige relatie was verbroken voor het ogenblik dat je je zwangerschap hebt vastgesteld. De mogelijke verwekker heeft tijdens de relatie duidelijk te kennen geen kinderwens te hebben. Je wettelijke partner heeft "jullie" kind erkend, gezien het feit dat jullie samen zijn van voor de geboorte. Jullie kind is dus van jullie beiden en een mogelijke verwekker moet je dus niet op de hoogte stellen. Strikt genomen moet je ook niet vermoeden dat hij de mogelijke verwekker is, je kan immers nog andere intieme contacten gehad hebben met andere partners. Een mogelijke verwekker zou dus wel het vaderschapsonderzoek kunnen eisen. Maar dan met alle plichten erbij als hij vader zou blijken te zijn (is al een omslachtige procedure die hem geld kost) Dan zou hij ook financieel mee voor zijn kind moeten instaan (tot het zelfstandig is). zijn familie zoals grootouders en verwanten kunnen enkel omgangsrecht eisen àls bewezen is dat hij de vader is én er een band bestaat tussen het kind en de familie (maar die band is er al niet...). Zij kunnen niet in zijn plaats de rechten van een ouder opeisen. Kortom: je hebt juridisch géén meldingsplicht aan een mogelijke verwekker dat hij de vader zou kunnen zijn van je kind dat tijdens de zwangerschap erkend is door je wettelijke partner.

Picroes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2017 12:04

Dankje voor de snelle reactie!
Nog een vraagje:
Stel dat onze dochter haar biologische vader Wilt zien of erkennen...

ik wil voor mijn dochter eerlijkheid, wat zijn de rechten en de plichten van de biologische vader en onze dochter?

Nog een item:
De moeder van de biologische vader zocht contact met me, omdat ze toch sterk op de biologische vader leek.
Misschien zijn hun meningen veranderd en zoeken ze contact.

Hoe ben ik voor onze dochter het meest correct?

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 25 jun 2017 14:48

door de band willen kinderen pas in/na de puberteit hun biologische ouder kennen.
Nu heeft je kind een vader en een moeder en staat het zorgende aspect centraal. Maw: een "verwekker" heeft voor haar geen reële betekenis tot ze zeg maar 14 jaar is. dus als je kind het begrip voortplanting een beetje snapt, kan je het haar uitleggen. In jullie geval is haar vader ook de partner die de zwangerschap en geboorte heeft meegemaakt: dus de band is van meet af aan veel sneller en intensiever gestart dan bij bijvoorbeeld een adoptie.
als je dochter later vraagt wie hij is, kan je dat haar meedelen. Als ze kennis met hem wil maken is het een goed idee dat onder begeleiding van een derde vertrouwenspersoon te laten doen, bijvoorbeeld een therapeut. Maar ik vermoed dat dit niet zal gebeuren. Ze is als kind immers niet afgestaan. En volgens psychologen is het meestal dàt dat de drang naar de kennis van de biologische ouder aanstuurt. (het waarom en hoe)
De dochter kan niet zelf haar biologische vader erkennen: o.a. vermits een minderjarige geen wettelijke handelsbekwaamheid heeft.
Met de biologische grootmoeder laat je je best niet te veel in. Ik zie niet goed waarom de gelijkenis een reden zou zijn om banden aan te trekken waar je geen zin in hebt. Je dochter hééft oma's en opa's, dus waarom zou je het nu nog compliceren met nog een oma en opa erbij van dewelke de oorsprong helemaal niet duidelijk is voor je kind. als jje kind later vragen heeft, beantwoordt ze, maar zoek de confrontatie voorlopig niet op.

Terug naar “Adoptie”