Erkenning en achternamen

Amra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erkenning en achternamen

#1 , 03 dec 2016 13:48

Beste mensen,
Ik heb een heel groot probleem. Ik ben al 4 jaar in een relatie het ging altijd heel slecht maar toch samen gebleven en altijd opnieuw geprobeert. In deze relatie hebben wij een kind gekregen 3 maanden geleden. Bij de geboorte heeft hij het kind erkend (terwijl ik dit nooit wou) en draagt ons kind onze bijde achternamen ( dit wou ik ook nooit). Ik had dit besloten in mijn zwangerschap omdat wij niet gehuwd zijn en dit ook niet van plan zijn. In het ziekenhuis had ik een afspraak om het kind in te schrijven e.d. Hij was hier bij en heeft me gemanipuleerd. JA gemanipuleerd ik ken deze persoon al zo lang en dit is ook de reden dat we nog steeds samen zijn omdat hij me altijd manipuleert. NU IS MIJN VRAAG hoe kan ik deze erkenning "weg doen" en dat mijn dochter alleen mijn achternaam draagt. Ik wil dit omdat ik bang ben van deze man hij slaagt me en scheld me uit en dreigt mij om mijn kind af te pakken. Als moeder is dit zeer kwetsend voor mij. Vandaar dat ik in de zwangerschap al deze dingen voor mij al had uitgemaakt omdat hij me in de zwangerschap ook sloeg en slecht behandelde.

Ik hoop om eindelijk een lichtpunt te kunnen zien na deze jaren en een zelfstandig en gelukkig leven te kunnen lijden !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 dec 2016 13:59

Indien geen akkoord over de achternaam, schrijft de wet voor dat het kind de dubbele achternaam krijgt.

Voor de rest ja, erkend is erkend, het vaderschap staat los van problemen die hij met u heeft. Sterker nog, u hebt niet het recht de band van het kind met haar vader te doorbreken, das is iets tussen hen beide.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2016 14:51

U bent toch akkoord gegaan met de erkenning? Het zal bijna onmogelijk zijn dat u die toestemming gegeven hebt onder dwang.
Als de man die het kind erkend heeft ook de biologische vader is, zal u tegen die erkenning niets kunnen ondernemen. Hetzelfde geldt voor de achternaam.

Reclame

Amra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2016 14:51

Het is niet mijn bedoeling om de band te doorbreken , ik ben gewoon bang dat hij mijn kind weg neemt en ermee terug naar zijn land gaat ..

Amra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2016 14:57

U bent toch akkoord gegaan met de erkenning? Het zal bijna onmogelijk zijn dat u die toestemming gegeven hebt onder dwang.
Als de man die het kind erkend heeft ook de biologische vader is, zal u tegen die erkenning niets kunnen ondernemen. Hetzelfde geldt voor de achternaam.


@scorpioen

U kent deze persoon niet en wat deze instaat is, spijtig dat angsten van jonge vrouwen zoals mij niet worden waargenomen. Ik ben vrijdag nacht bevallen en maandag morgen schreven we het kind al in in het ziekenhuis bij de dienst burgelijke stand .. Ik ben bang dat hij mijn kind weg neemt.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 03 dec 2016 15:22

Niet "uw kind" maar "jullie kind". Jullie gaan samen een oplossing moeten zoeken, eventueel via de rechtbank maar dat gaat jullie allebei meer kosten.

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 03 dec 2016 22:50

... Ik wil dit omdat ik bang ben van deze man hij slaagt me en scheld me uit .../...
Ik hoop om eindelijk een lichtpunt te kunnen zien na deze jaren en een zelfstandig en gelukkig leven te kunnen lijden !
Niet echt een antwoord op uw vraag, maar minstens even belangrijk :
Slaag krijgen van je partner hoort niet ! Zoek hulp, praat erover met je huisarts, bel 1712 voor goede raad. Samen blijven met iemand die je slaat is niet goed. Niet voor jou, ook niet voor je kind !

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 03 dec 2016 23:41

Dat zijn elementen van intra familiaal geweld - zijn strafbare feiten.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Terug naar “Adoptie”