Teniet verklaring adoptie door het kind.

Roda18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Teniet verklaring adoptie door het kind.

#1 , 19 jul 2016 17:43

Hallo,

Mijn situatie is vrij ingewikkeld...
Ik ben nog een studente en woon niet meer thuis. Op het moment procedeer ik tegen mijn beide ouders voor onderhoudsgeld en ontvang ik een leefloon van het OCMW (dit moet, want ik ben verplicht mijn inkomsten uit te putte ).

Nu één van die ouders is niet mijn ouder maar mijn stiefpa. Graag had ik eigenlijk mijn adoptie teniet verklaart, ik wil namelijk niets meer met deze man te maken hebben en wil alle banden op alle mogelijke manieren verbreken.
Ik was 4toen ik (uiteraard) zonder mijn toestemming geadopteerd werd. Kan ik deze adoptie dan alsnog weigeren en teniet verklaren? En hoe doe ik dit dan best?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 19 jul 2016 21:29

maar intussen procedeer je tegen je adoptievader om onderhoudsgeld te eisen? Om te beginnen moet je dan misschien eerst een keuze maken: ofwel procedeer je tegen hem omdat je onderhoudsgeld wil ontvangen; Dan erken je deze mens in zijn positie als vader. Ofwel laat je je eis tot onderhoudsgeld vallen en start je een procedure om je te "ontvaderen" (als dat al mogelijk zou zijn)

Roda18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2016 21:36

Ik procedeer omdat ik dit van het ocmw uit moet. Dat is absoluut niet mijn keuze.... En ik zou die procedure willen stoppen als door de adoptie teniet te verklaren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 jul 2016 07:42

jezelf ontarmen mag niet. Mogelijks zal het OCMW een dergelijke stap dus vreemd vinden en daardoor alle OCMW-steun stopzetten mocht ze oordelen dat dit je enig doel was. Heb je een goeie reden waarom je die adoptie wil weigeren (bvb geweld, misbruik, ...)?

Roda18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2016 11:25

Geen geweld dat ik kan bewijzen...
Er zijn vroeger wel meldingen gemaakt van alcohol misbruik en geweldadig gedrag. Nu is tijdens de bemiddeling ook gedreigd van hem uit dat dit "maar geleend" is en dat ik me eraan mag verwachten dat hij me terug pakt hierop.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 21 jul 2016 16:56

Zal moeilijk gaan want op dit ogenblik is hij nog steeds uw wettige 'vader".

Hij stopt pas nadat be beslissing vande rechtbank in kracht en gezag van gewijsde is gegaan .... teruggaan in tijd zal moeilijk zijn.

Was de dreiging om reden dat er onderhoudsgeld moet betaald worden of omdat u de adoptie zou willen terugdraaien. (wat uw goed recht is nb)

Roda18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jul 2016 23:20

De dreiging is gemaakt in zake onderhoudsgeld. Ik heb mijn bedoeling om de adoptie teniet te verklaren nog niet te kennen gemaakt.... Hij zou ook de laatste persoon zijn die ik het zou vertellen ^^

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 21 jul 2016 23:34

Onderhoudsplicht is geregeld via het burgerlijk recht en afdwingbaar tussen ouders en kinderen.
Rechtbank zal een uitspraak doen en die is afdwingbaar.
Ik zie net goed hoe hij u later hier voor zal terugpakken.
Uiteraard zal u indien uw ouders later hulpbehoevend zijn ook onderhoudsplichtig zijn tgo hen.

Roda18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jul 2016 08:07

Dat is de legale manier natuurlijk om terug te pakken, maar er zijn ook veel niet legale manieren...

Terug naar “Adoptie”