Adoptie door stiefvader

licoli
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Adoptie door stiefvader

#1 , 30 mei 2016 14:38

Geachte,

Mijn partner zou graag mijn zoontje adopteren maar we weten niet goed hoe de procedure gaat.
Ik heb exclusief ouderlijk gezag verkregen over mijn zoontje van 10j via de jeugdrechtbank. Er is ook geen bezoekrecht of verblijfsrecht met de biologische vader, moet deze dan alsnog toestemming geven of kan ik de procedure gewoon via de vrederechter opstarten.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Collin Linda
licoli30@hotmail.com

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 jun 2016 11:36

“Art.345.De adoptant of de adoptanten moeten de leeftijd van vijfentwintig jaar hebben bereikt en ten minste vijftien jaar ouder zijn dan de geadopteerde. Het volstaat evenwel de leeftijd van achttien jaar te hebben bereikt en ten minste tien jaar ouder te zijn dan de geadopteerde wanneer het gaat om een afstammeling in de eerste graad of om een geadopteerde van de echtgenoot of van de samenwonende, zelfs overleden, van de adoptant. Deze voorwaarden moeten vervuld zijn op het tijdstip van indiening van het verzoekschrift tot adoptie.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1231-3.Het verzoek wordt bij eenzijdig verzoekschrift(zie art.1026 Ger.W.) ingediend bij de familierechtbank. Het verzoekschrift wordt ter griffie neergelegd en ondertekend hetzij door de adoptant of door de adoptanten, hetzij door hun advocaat.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Adoptie”