Scheiding Fransiscus

simoib
Topic Starter
Berichten: 33

Scheiding Fransiscus

#1 , 16 mei 2016 19:19

Ik heb een discussie met mijn vriendin en ik hoop dat ik hier de antwoord op mijn vraag kan terugvinden.

Op 1 oktober 2014 kreeg ik een kind met mijn vriendin, Edward (fictief voorbeeld) We waren niet gehuwd maar woonde wel wettelijk samen. Ik heb het kind erkend voor de geboorte. Wij hebben bij de geboorte geen naam gekozen. Het kind kreeg de naam Edward Pieters (fictief voorbeeld)

Op 3 december 2014, gingen wij uit elkaar. Ik ben terug verlief en getrouwd met Bella (fictief naam). Op 1 september 2015 is mijn vrouw bevallen.

kan mijn vriendin eisen dat het kind haar naam draagt rekening houdend met de nieuwe wetgeving ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 mei 2016 09:51

“Art.335.§ 1. Het kind wiens afstamming van vaderszijde en afstamming van moederszijde tegelijkertijd komen vast te staan draagt ofwel de naam van zijn vader, ofwel de naam van zijn moeder, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen. De ouders kiezen de naam van het kind op het ogenblik van de aangifte van de geboorte. De ambtenaar van de burgerlijke stand neemt akte van deze keuze. In geval van onenigheid of bij afwezigheid van keuze, draagt het kind de naam van de vader...”(Burgerlijk Wetboek).

uw ‘vriendin’ kan dus niet eisen dat het kind haar naam draagt rekening houdend met de nieuwe wetgeving
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

giserke
Berichten: 2434

#3 , 18 mei 2016 10:04

Nu heb ik echt wel die titel mislezen zie :)
Dacht al dat Fransiscus aan het scheiden was.

Reclame

Terug naar “Adoptie”