Geen recht op verhaal tegen verkeerde verslagen

G72
Topic Starter
Berichten: 7

Geen recht op verhaal tegen verkeerde verslagen

#1 , 20 jan 2016 16:13

Beste,

Bij mijn adoptiekandidatuur werd ik geconfronteerd met een incorrect psychologisch verslag. Het lijkt geschreven te zijn naar afwijzing. Ik liet het adoptiecentrum weten dat dit verslag niet klopte en dat de foutieve gegevens erin kunnen bewezen worden aan de hand van verslagen, mails, ....
Het adoptiecentrum ging nooit in op mijn vraag tot bespreking waarbij ik de onregelmatigheden zou kunnen weerleggen. Uiteindelijk werd ik dus afgekeurd op basis van een aantal gefantaseerde motivaties in plaats van gefundeerde elementen.
Ik heb de verslagen allemaal opgevraagd, en het psychologisch verslag werd na mijn aanvraag aangepast zodat ik beoordeeld ben op basis van een andere inhoud en de psychologe zichzelf een beetje veiliger probeert te stellen (er blijven nog voldoende elementen over die weerlegd en aangetoond kunnen worden, zodat zij voor de tuchtcommissie zal moeten verschijnen).
Ik diende reeds klacht in bij Kind & Gezin, maar zij mogen niet oordelen over de inhoud. Blijkbaar kan ik tegen het adoptiecentrum ook geen rechtszaak aanspannen, aangezien er een hiaat is in de wetgeving waardoor ik geen recht heb op verhaal.
Heeft iemand er ervaring mee of ik op basis van een ander recht een rechtszaak kan aanspannen tegen het adoptiecentrum of tegen de psychologe? Deontolgische verplichtingen, inbreuk tegen het bemiddelingscontract dat veronderstelt dat ik op een eerlijke en correcte basis zou beoordeeld worden? Andere?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 21 jan 2016 10:03

U kan de psychologe in gebreke stellen wegens de gemaakte fouten en schadeverdgoeding vragen op basis van haar beroepsaansprakelijkheid. Of dat wenselijk en/of haalbaar is dient u best met een advocaat te bespreken die alle elementen kan beoordelen.

In welke fase van de procedure gebeurde deze evaluatie; is het de rechtbank die u op basis van die evaluatie een geschiktheidsattest geweigerd heeft? In dat geval beschikt u toch nog (mits tijdig ingesteld) de mogelijkheid om in beroep te gaan?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

G72
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 jan 2016 10:23

Hey Xenophon, bedankt voor je antwoord. Het gaat hier om binnenlandse adoptie, dus is er nog geen uitspraak van een rechtbank waardoor ik hiertegen ook niet in beroep kan gaan. Ik ga eens bekijken of ik de psychologe zelf kan aanklagen, het is alleszins een nieuwe weg om uit te zoeken.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 21 jan 2016 10:23

Welk hiaat in de wetgeving zorgt ervoor dat U niet in beroep kan gaan?

G72
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 21 jan 2016 10:26

@Giserke; aangezien het binnenlandse adoptie is, is er eerst een geschiktheidsonderzoek en nog geen beslissing van de rechter. De info die ik doorkreeg is: " Omdat dat geen gerechtelijke of administratieve beslissing is, is er ook geen beroepsprocedure. ". Ook de eerstelijns juridische bijstand gaf mij dit antwoord.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 21 jan 2016 10:38

Ik moet bekennen dat ik niet weet welke procedures die adoptiediensten exact volgen, maar kan u niet vragen dat men gelet op wat gebeurde opdracht geeft tot een nieuwe evaluatie door een andere psychologe? Kan voor hen toch niet onoverkomelijk zijn indien u kan aantonen dat de eerste haar rapport in een volgende versie aangepast had teneinde zich in te dekken. Indien ze door die wijzigingen zelf aangeeft dat haar eerste verslag factueel onjuist was lijkt het me niet onredelijk indien u gewoon een nieuwe evaluatie zou vragen.

Voor zover ik zie regelt volgende norm het functioneren van die dienst: Besluit van de Vlaamse regering betreffende adoptiediensten die bemiddelen voor binnenlandse kinderen (19 april 2002).

Art. 12. De adoptiedienst waakt erover haar betrouwbaarheid en professionaliteit te waarborgen en uit te dragen.

Art. 25. De adoptiedienst beschikt over een klachtenprocedure voor alle deelaspecten van de werking die aan de gebruiker kenbaar wordt gemaakt. Ze garandeert een antwoord binnen een redelijke termijn. Art. 26. De adoptiedienst signaleert op een systematische wijze tekorten, behoeften, knelpunten en ontwikkelingen in de hulp- en dienstverlening, en formuleert voorstellen voor de verbetering ervan aan (de Vlaamse Centrale Autoriteit).

Mij lijkt het (maar opgelet want ik ben hier echt niet in thuis) dat indien men uw klacht niet ernstig neemt, u naar de VCA kan stappen met een klacht. Die hoeft niet over de inhoud van de evaluatie te gaan aangezien dezen dat inderdaad niet kunnen beoordelen, wel over de discrepanties en onprofessioneel gedrag.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

G72
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 21 jan 2016 10:52

Ja, dat is allemaal al gebeurd. Het adoptiecentrum wou geen tweede evaluatie toestaan. Ik ben dan op eigen initiatief bij een andere psychologe geweest en stuurde dit verslag door. Er werd NIETS mee gedaan. Het VCA kan ook niets doen, want iets aantonen kan enkel en alleen door zich te baseren op .... de inhoud van de verslagen. Net datgene waar zij niet toe gemachtigd zijn.
De enige instelling die iets kan doen is de tuchtraad van de psychologen. Hier bereik ik persoonlijk niets mee, maar zij mogen wel oordelen over de inhoud en kunnen de psychologe sanctioneren (maar dit geeft mij geen enkel verder recht!). Dus hopelijk zien deze mensen de ernst van de zaak in en verdedigen zij de principes van ethiek (zeker als het gaat om een kinderpsychologe!).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 21 jan 2016 11:00

Ja, dat is allemaal al gebeurd. Het adoptiecentrum wou geen tweede evaluatie toestaan. Ik ben dan op eigen initiatief bij een andere psychologe geweest en stuurde dit verslag door. Er werd NIETS mee gedaan. Het VCA kan ook niets doen, want iets aantonen kan enkel en alleen door zich te baseren op .... de inhoud van de verslagen. Net datgene waar zij niet toe gemachtigd zijn.
De enige instelling die iets kan doen is de tuchtraad van de psychologen. Hier bereik ik persoonlijk niets mee, maar zij mogen wel oordelen over de inhoud en kunnen de psychologe sanctioneren (maar dit geeft mij geen enkel verder recht!). Dus hopelijk zien deze mensen de ernst van de zaak in en verdedigen zij de principes van ethiek (zeker als het gaat om een kinderpsychologe!).
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben indien ze dat stellen. Indien u een discrepantie in inhoud tussen twee verslagen aanvalt, vraagt dat niet noodzakelijk een evaluatie van de materiële elementen, het lijkt me eerder een proceduriële kwestie.

Enne...de beslissing van het adoptiecentrum is mogelijk geen administratieve rechtshandeling met individuele strekking maar die van de VCA die weigert tussen te komen wel, lijkt me, daar kan u steeds fijntjes op wijzen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

G72
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 21 jan 2016 11:05

Super bedankt alvast voor de reacties, het zijn allemaal elementen die wat helpen om het beter te formuleren. Ik ben alvast nog niet aan het einde van mijn pleidooi ...


Terug naar “Adoptie”