Inzicht adoptiedossier familierechtbank

steveve
Topic Starter
Berichten: 1

Inzicht adoptiedossier familierechtbank

#1 , 11 jan 2016 19:44

Ik ben geadopteerd toen ik minderjarig was vanuit het buitenland (buiten de EU), meer bepaald Rwanda. Nu probeer ik al een tijdje mijn adoptiedossier in handen te krijgen. Bij de vereniging die de adoptie heeft verzorgd hebben ze mijn dossier niet meer, mijn adoptiemoeder heb ik al jaren geen contact meer mee en weet dus ook niet waar ze momenteel uithangt en of ze dit dossier nog wel heeft. Dus enige optie is rechtbank om dit in te zien en eventueel betalen om paar te kopies te laten maken van de benodigde pagina's. Ik heb toen het VCA (Vlaams Centrum voor Adoptie) ingeschakeld om een brief te schrijven naar de rechtbank, ik heb ook een brief geschreven (aangetekend verstuurd). Maar hier hebben ze nooit op geantwoord. Enkel toen ik belde kreeg ik te horen dat het nieuwe decreet in verband met inzage in het adoptiedossier niet op de rechtbank van toepassing is. Dat ik enkel het dossier zou kunnen inzien met toestemming van de adoptant (adoptiemoeder), maar zoals hierboven al vermeld is dat dus onmogelijk. Ik legde dan het probleem uit dat ik niet weet waar ze is en dus niet om toestemming kan vragen. Daarop zeiden ze dat ik enkel nog om een uitzondering kon vragen aan de Procureur. Omdat volgens de rechtbank de adoptant (in mijn geval adoptiemoeder) de enige is die vrij recht heeft tot inzage in het adoptiedossier, ook al gaat het over mij. Het VCA heeft ook gebeld en zij hebben te horen gekregen de rechtbank geen kopie van het dossier aan hun kan overdragen. Dus nu zit ik serieus vast en vroeg ik me af of hier mensen zijn met juridische kennis of mensen kennen met juridische kennis, die nog iets kunnen bedenken wat ik kan doen. Of gewoon een advocaat inschakelen en is dat mijn laatste optie? Het enige probleem bij dit laatste is natuurlijk dat ik hiervan niets op papier heb staan van wat de rechtbank verteld heeft, aangezien ze in mijn ogen bewust niet op de brieven reageren. Misschien omdat ze weten, dat wat ze vertellen larie is of zit ik serieus fout? Ter volledigheid ik ben samen geadopteerd met 1 broer (in hetzelfde gezin) en ik ben nu natuurlijk meerderjarig (al lange tijd zelfs).

Alvast dank om dit relaas te lezen en ik ben er bewust van dat dit forum geen vervanging is van juridisch advies, maar wou toch even hier ook mijn licht even opsteken.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding