gewone adoptie als meerderjarige door stiefvader

Kindred
Topic Starter
Berichten: 6

gewone adoptie als meerderjarige door stiefvader

#1 , 03 nov 2007 01:54

Hallo,


Ik ben 30 en mijn stiefpa zou mij gewoon willen adopteren, vooral om financiele redenen (schenkingsrechten).

Ik heb hierbij enkele vragen:

Wat is hiervoor de procedure en hoe lang duurt deze normaal? (Ik dacht dat zaken zoals buurtonderzoek hiervoor niet nodig zijn omdat het om zgn stiefouderadoptie gaat?)

Wat zijn de gevolgen voor mijn echte vader? Ik heb een normaal, goed contact met hem en wil geenszins dat een gewone adoptie door mijn stiefvader zou raken aan onze band en zijn rechten.

Ivm met eventuele naamswijziging is er dacht ik geen probleem omdat ik meerderjarig ben en mijn naam kan behouden.

mvg,

kindred

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2007 13:06

http://www.law.kuleuven.ac.be/ifjr/onde ... en2005.doc
www.kuleuven.be/~u0040861/adoptie.doc

- er verandert niets in je juridische relatie me je vader
- het is een vrij eenvoudige procedure: stiefvader moet verzoekschrift indienen bij de rechtbank van eerste aanleg van zijn woonplaats, advocaat moet niet, lees bovenvermelde teksten en de artikelern van het burgerlijk en gerechtelijk wetboek die daarover handelen
- er volgt geen buurtonderzoek, het parket wint informatie in bij je juridische vader en moeder, als je gehuwd bent
- duurt enkele maanden

scorpioen

Reclame

Terug naar “Adoptie”