Adopteren jonger als 25 jaar

Joey1994
Topic Starter
Berichten: 1

Adopteren jonger als 25 jaar

#1 , 30 aug 2015 11:21

Beste,

Zijn er ooit gekende situaties geweest dat een jeugdrechter een uitzondering heeft gemaakt op de vereiste leeftijd van 25 jaar?

Mijn vrouw en ik hebben samen een koophuis. Allebei vast werk met vast contract en we zoeken nog iets om ons gezinnetje compleet te maken en iemand een nieuwe kans in het leven te geven.

We zouden graag een kind adopteren maar ik kan nergens info vinden hoe je een procedure kan starten of uitzondering kan vragen als je jonger als 25 jaar bent. Bestaat deze mogelijkheid wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 aug 2015 20:52

B. Leeftijd. <W 2003-04-24/32, art. 2, 017; Inwerkingtreding : 01-09-2005>

Art. 345. <W 2003-04-24/32, art. 2, 017; Inwerkingtreding : 01-09-2005> De adoptant of de adoptanten moeten de leeftijd van vijfentwintig jaar hebben bereikt en ten minste vijftien jaar ouder zijn dan de geadopteerde.
Het volstaat evenwel de leeftijd van achttien jaar te hebben bereikt en ten minste tien jaar ouder te zijn dan de geadopteerde wanneer het gaat om een afstammeling in de eerste graad of om een geadopteerde van de echtgenoot of van de samenwonende, zelfs overleden, van de adoptant.
Deze voorwaarden moeten vervuld zijn op het tijdstip van indiening van het verzoekschrift tot adoptie.

Een rechter MOET de wet toepassen en kan geen uitzondering toestaan op eigen initiatief.

G72
Berichten: 7

#3 , 23 jan 2016 20:47

Indien het geen gekend kind is en je nog het hele adoptietraject moet doorlopen, dan ben je nog heel wat jaren bezig. Met de huidige wachtlijsten kan je je dus best zo snel mogelijk inschrijven. Bij mijn weten staat er geen leeftijd op de inschrijving. Je vind alle uitleg, zowel voor interlandelijke als voor binnenlandse adoptie, terug op de website van Kind & Gezin. Als je het niet vind, laat me dan gerust iets weten.

Reclame

Terug naar “Adoptie”