Pleegzorg (voor minderjarig familielid)

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

Pleegzorg (voor minderjarig familielid)

#1 , 15 aug 2015 00:05

Ik ben op zoek naar meer info over het opnemen van een minderjarig familielid (nicht) in mijn gezin.

Ik vind veel info maar eerder over het opnemen van een 'vreemd' kind dan een familielid.

Meer specifiek wil ik weten welke procedure moet gevolgd worden.
Beetje achtergrondinfo: Momenteel verblijft het kind bij de moeder. Er is een vonnis co-ouderschap tussen haar en de ex met klassieke weekendregeling. In werkelijk gaat het kind slechts een maal om de zoveel maanden eens een weekend bij de vader.
De band met de moeder is echter ernstig verstoort. (Geen geweld voor alle duidelijkheid.) Zowel de moeder als het kind gaan akkoord dat ze bij mij zou komen wonen. De vader is nog een vraagteken.

Alle info is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 15 aug 2015 13:00

Het gaat hier eigenlijk niet om pleegzorg. Immers: bij pleegzorg wordt door een beschermende instantie de opvang bij een peeggezin opgelegd. In dit geval zijn zowel moeder als kind er akkoord mee dat het kind (al dan niet tijdelijk) bij u komt verblijven. In feite overlegt u met de mama grondig eerst hoe u dit verblijf opstart; één belangrijk detail: de verbijftijd van de vader moet gerespecteerd worden. Dus over die tijd beschikt u niet. Maar de mama kan best binnen haar verblijftijd de zorg en opvang van haar kind bij een andere persoon uitbesteden. Ik raad wel aan dat jullie dit verblijf eerst voor een tijdelijke periode afspreken. Met de mogelijkheid uiteraard om in overleg het verblijf te stoppen. De moeder en de vader blijven uiteraard de ouderlijke autoriteit uitoefenen (en dat moet aan het meisje ook helder uitgeleged worden, zodat ze niet denkt dat tangte nu ineens alles zomaar zal toelaten :-) dus bij elke beslissing (opvoedkundig, opeiding of medisch) overleg je eerst met de moeder.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#3 , 15 aug 2015 13:46

Niet perse, er is bestandspleegzorg ('vreemd' kind) en netwerkpleegzorg (familielid of kind uit sociale netwerk). Dus het betreft wel degelijk pleegzorg. Kan zowel vrijwillig als opgelegd door de jeugdrechter. Ik zoek vnl. info over de vrijwillige procedure.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 15 aug 2015 14:03

@vdg2, maar het is toch (in een eerste fase) niet verplicht om deze opvang/dit verblijf via een procedure te regelen? De ouder en tante (met instemming van het kind) kunnen wettelijk gezien samen beslissen dat het kind bij de tante verblijft. In dat geval is de tante plaatsvervangend verzorger. Ik zou practisch gezien eerst een bepaalde periode dit verblijf zo regelen. Want waarom zou je een procedure (met alle rompslomp ) vandien opstarten aan de rechtbank als je het samen eens bent over dit verbijf én je in feite nog niet weet of dit project wel zal blijven voortduren. Ik zou het eerst gewoon even uitproberen omdat het ook kàn op die manier.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#5 , 15 aug 2015 15:30

Ja het kan inderdaad ook "onofficieel" geregeld worden. Bespaart me inderdaad wel een hoop rompslomp. Langs de andere kant als je het wel via de geijkte kanalen doet komen er wel een aantal beschermingsmechanismen bij (opvolging, behandelingsmogelijkheden, etc.), financieel is er dan ook steun. (Niet dat het mij om het geld gaat uiteraard, maar een tiener in huis brengt natuurlijk kosten met zich mee)

Ik zou het sowieso na een "proefperiode" toch willen officieel maken. Alleen vind ik niet direct de te volgen procedure.

Wat betreft de vader. Uiteraard sta ik het contact met de vader niet in de weg. Alleen volgt die het vonnis langs geen kanten. Hij komt haar bijna nooit halen. Zegt altijd last-minute af. Ze ziet hem een weekendje om de zoveel maanden. Kind ziet er ook van af. Maar daar kunnen we niet veel aan doen natuurlijk. We kunnen hem niet mana militari gaan verplichten om haar op te pikken... Maar dat is dan weer een andere zaak.

Nu wil ik vooral dat het kind in een stabiele omgeving terecht komt waar ze alle kansen krijgt om haar te ontplooien. De relatie met de mama zal ook kunnen verbeteren als ze niet constant in elkaars haren zitten. (En heeft niks te maken met de pubertijd hoor. Ze kunnen eigenlijk gewoon echt niet opschieten met elkaar. Vreemd genoeg...)

spurnd
Berichten: 95

#6 , 18 aug 2015 16:29

je kan ook vrijwillig in pleegzorg stappen zonder de jeugdrechtbank te betrekken. Via Pleegzorg Vlaanderen(of eigenlijk via 1 van de provinciale afdelingen), kan je ook terecht om een kind vrijwillig te laten plaatsen. Het voordeel om dit via deze weg te doen is dat er opvolging is voor alle partijen(biologische ouders, pleegouders en pleegkind). Ook kunnen er dan duidelijke afspraken gemaakt worden omtrend bezoek, opvoeding, etc... Bovendien hebben de pleegouders dan ook recht op pleegzorgverlof, tegemoetkoming in kinderopvang, een dagelijkse vergoeding(tussen de €13 en pakweg €21 per dag).

Terug naar “Adoptie”