afstand van biologische vader

sv.yh
Topic Starter
Berichten: 1

afstand van biologische vader

#1 , 09 aug 2015 15:59

ik heb een dochter met mijn ex, we zijn nooit getrouwd geweest, hij is wel erkend als vader en ze draagt zijn achternaam.
we zijn samen geweest tot ze 1 jaar was en uit elkaar gegaan.
toen ze twee was heb ik mijn huidige man leren kennen. al sinds ik bij mijn ex weg ben hebben we via de jeugdrechter alles uitgevochten.
resultaat ik heb het exclusief hoederecht van mijn dochter toen ze 2,5 jaar is. toen ze vier was is het toezicht van de jeugdrechter opgeheven, mijn ex is door de rechter van zijn bezoek en omgangsrecht ontzegd wegens desinteresse in het kind bepaald door de rechter. hij heeft haar laatste keer gezien toen ze twee was en hij had alleen nog een alimentatieplicht, dewelke hij nog nooit heeft betaald.
mijn dochter is nu tien jaar, ze wil absoluut niets van haar biologische vader weten en wil een adoptie door mijn man.
ze wil ook niet meer mijn ex zijn achternaam meer dragen. wat is mogelijk als mijn ex toestemt, we willen adoptie door mijn man of dat hij afstand doet van haar als vader zodat ze alleen mijn dochter is en mijn achternaam heeft, de alimentatie laat ik ook vallen dan, wat is hier mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 10 aug 2015 08:54

Uw man kan sowieso gaan voor de stiefouder adoptie, maar dat verbreekt de band tussen vader en dochter niet en er komt ook geen band met de familie van uw man, enkel met uw man zelf. De kans dat hij dit zal winnen, is zeer reëel, aangezien er een duidelijke band is. De vader zal gehoord worden.

Hij kan ook proberen te gaan voor volle adoptie en dan wordt de vader én zijn familie gehoord, aangezien volle adoptie betekent dat de band met de biologische vader én zijn familie verbroken wordt. Er wordt dan een nieuwe band gecreëerd met uw man én zijn familie. Veel zal dus afhangen van het verzet waarop je daar zal stuiten.

Gewoon 'afstand doen' is niet mogelijk.

Reclame

Terug naar “Adoptie”