Adopteren/Hoede recht krijgen van keinkinderen

Saisaku
Topic Starter
Berichten: 1

Adopteren/Hoede recht krijgen van keinkinderen

#1 , 11 mei 2015 19:50

Beste forumleden

Ik stel deze vraag voor mijn ouders. Ik heb afgelopen maanden al op talloze websites gekeken en zelf wat wetteksten en andere aan het lezen geweest, maar daar begreep ik uiteindelijk niets van ... De notaris verwees ons door naar een advocaat omdat hij er niet genoeg over wist, de advocaat die wij hiervoor contacteerde heeft nooit na het gesprek gereageerd...


Eerst even de situatie uitleggen:
1. Mijn broer en zijn vrouw, beide met een lichte mentale achterstand, woonden tot voor kort met hun tweeling van 3,5j bij mijn ouders. Omdat beide hun kinderen zowat vanaf de geboorte negeerden, is de volledige opvoeding op de schouders van de grootouders terecht gekomen, maar ze zijn steeds blijven proberen de ouders er bij te betrekken (zonder succes).
2. Ze hebben de moeder een dik 2 jaar geleden betrapt op mishandeling van mijn neefjes. Volgens de huisarts was het een post-natale depressie, waarvoor ze naar een therapeut moest gaan. Maar dit bleek uiteindelijk niets te helpen, ze negeerde hen harder en deed alles geniepiger. Ondertussen keek mijn broer hoogstens even naar zijn kinderen wanneer hij 's avonds laat thuis kwam van het werk en zijn avondeten at. In het weekend was het steeds weg (had blijkbaar een ander).
3. Uiteindelijk zijn ze nu gescheiden. De moeder heeft voor de rechter toegegeven dat ze haar kinderen 'wel eens heeft geslagen' en daardoor heeft mijn broer nu het volledig hoederecht. Mijn ex schoonzus heeft zelfs geen bezoekrecht volgens de akte van de notaris. Ze zijn beide onderling akkoord gegaan dat de kinderen bij mijn ouders blijven terwijl zij hun eigen weg gaan. Daarvoor krijgen mijn ouders van hun iedere maand 100€ van ieder, en het kindergeld. Grote rekeningen worden door 2 gedeeld.

Mijn broer is gaan samen wonen met zijn nieuwe vriendin in Nederland. Ze hebben amper genoeg geld om zelf rond te komen, en dus wordt er wel eens niet betaald. Ook de moeder blijft er lastig over doen (het kindergeld is toch genoeg zeker?). Ze komen ieder om de week één dag in de week naar hun kinderen zien, maar dan nog negeren ze hen vaak of kunnen ze die dag niet komen (meestal hun nieuwe vlam die iets anders wil doen). Als er grote kosten zijn, trekken beide zich terug. Moeten er beslissingen genomen worden, willen ze beide hun zin hebben en wordt er niet naar de grootouders geluisterd.

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat mijn neefjes hier hand onder leiden! Ze staan allebei achter, ze kunnen niet één fatsoenlijk woord uitspreken terwijl ze in augustus 4 worden. School is moeilijk voor hen. Ze krijgen koortsstuipen als ze hun moeder hebben gezien of teveel bij vreemden zijn gebleven. Sinds kort zijn ze ook 'mama' en 'papa' gaan zeggen tegen hun grootouders, terwijl ze vroeger 'omi' en 'opi' waren. Hun ouders spreken ze niet meer aan met een naam, enkel van mijn broer trachten ze nog de aandacht te vragen als hij op bezoek is, maar willen niet meer met hem mee.


De vraag:
Is het mogelijk dat mijn ouders het volledige hoederecht kunnen krijgen, nu geen van beide ouders nog naar hen ziet? Ik heb het met beide al eens over gehad, ze zijn er zelf mee akkoord als dit moest gaan.
Bij wie moeten we hier voor zijn? Of bij wie kunnen we écht meer informatie krijgen?


Het zou onze familie goed doen als we eindelijk antwoorden kregen, ook al zijn deze niet waar we op hopen.

Alvast bedankt voor uw hulp
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 11 mei 2015 21:42

Is al sedert 2006 omgangsrecht.
Akte van notaris... is deze nooit bij een rechter geweest ... u spreekt over scheiding bij mijn weten zal een (jeugd)rechter zich daar moeten over uitspreken.
Best eens met een http:// http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; uit uw buurt gaan praten of via de sociale dienst ocmw of de sociale dienst van jeugdpolitie werken.
Broer heeft verblijfsomgangsrecht maar zorgt niet meer voor de kinderen want woont in NL..
Misschien daarom toch maar ineens beter naar sociale dienst jeugdpolitie van uw lokale politiezone.
Uiteindelijk zal er toch een sociaal onderzoek gelast worden door de familierechtbank .
Ook de regeling van alimentatie en kostenbetaling zal dan geregeld worden. Staat hierover iets in huidig vonnis
(via OCJ)
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... jeugdzorg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

spurnd
Berichten: 95

#3 , 13 mei 2015 07:37

Al eens aan pleegzorg gedacht? De ouders kunnen ook vrijwillig hun kind laten plaatsen via pleegzorg. Aangezien ze nu al bij de grootouders wonen, zou dat niet moeilijk moeten zijn. Op deze manier hebben je ouders ook recht op een dagvergoeding voor de zorgen, eventueel het kindergeld en krijgen ze toegang tot professionele ondersteuning om hun te begeleiden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 13 mei 2015 16:56

Zeker eens contact nemen met vb kind en gezin of de sociale dienst van jeugdpolitie om een sociaal onderzoek aan te vragen.

Terug naar “Adoptie”