Adoptie meerderjarige - opstellen verzoekschrift

Italiaantje
Topic Starter
Berichten: 3

Adoptie meerderjarige - opstellen verzoekschrift

#1 , 20 sep 2007 19:04

Hallo,

ik ben een volwassen vrouw, gehuwd en met kinderen. Al van in mijn kindertijd hebben mijn ouders (mijn moeder en stiefvader) en ikzelf pogingen gedaan om me te laten adopteren door mijn stiefvader.
Eerste poging toen ik 6 was: mijn biologische vader heeft toestemming gegeven voor de adoptie, maar aangezien ikzelf de belgische nationaliteit had en mijn stiefvader de italiaanse is dat toen niet gekunnen. Ik moest maar eens terugkomen als ik meerderjarig was.

Toen ik 18 was heb ik dan zelf de stap gezet en ben naar een wetswinkel gegaan (ik nog steeds Belgische, mijn stiefvader en moeder Italiaanse nationaliteit): toen kreeg ik te horen dat ik te laat was, de wetgeving was verandert en ik moest minderjarig zijn.

Nu heb ik zelf - door een (mislukt) huwelijk met een Italiaan - de italiaanse nationaliteit verworven. Ik woon wel terug in België. Weet iemand of het mogelijk is om mij nu door mijn stiefvader te laten adopteren? Of vallen wij nu onder het Italiaans recht en moet ik mij tot het consulaat wenden voor vragen?

Alvast bedankt voor uw hulp.
Laatst gewijzigd door Italiaantje op 07 jan 2012 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 sep 2007 11:23

“Art.22.§ 1. De staat van Belg verliest :1° opgeheven Inwerkingtreding : 09-06-2007;2° hij die de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en verklaart afstand te doen van de Belgische nationaliteit...5° de Belg die in het buitenland geboren is...wanneer :...c) hij, alvorens de leeftijd van achtentwintig jaar te bereiken, niet verklaard heeft zijn Belgische nationaliteit te willen behouden...”(28 JUNI 1984. _ Wetboek van de Belgische nationaliteit).

Ik ga ervan uit dat u de Belgische nationaliteit niet meer bezit.

“Art.66.In afwijking van de algemene bepalingen van deze wet, zijn de Belgische rechters slechts bevoegd om een adoptie uit te spreken indien de adoptant, een van de adoptanten of de geadopteerde bij de instelling van de vordering Belg is of zijn gewone verblijfplaats in België heeft...Art.67.Onverminderd...wordt de totstandkoming van de adoptieve afstamming beheerst door het recht van de Staat waarvan de adoptant of beide adoptanten op dat ogenblik de nationaliteit hebben.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Italiaantje
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 jan 2012 21:20

Hier zijn we dan, enkele jaren verder en ik heb me eindelijk eens goed geïnformeerd. Ik weet nu wat ik moet doen om me door mijn stiefvader te laten adopteren, heb alle nodige documenten. Het enige dat ik nu nog moet doen is het verzoekschrift opstellen (in te dienen door mijn stiefvader). En hier komt de aap uit de mouw: ik heb geen idee hoe ik dit moet opstellen. Ik weet alleen dat in het verzoekschrift volgende moet staan:
* alle gegevens van adoptant en geadopteerde (ok, dat weet ik wel)
* volle of gewone adoptie (moet gewone adoptie zijn, aangezien volle adoptie alleen voor minderjarigen is)
* keuze van naam (ik wil de naam van mijn stiefpapa)

Ik heb al gebeld met het bureau voor juridische bijstand en zij zeggen dat ik op een weekdag moet langskomen voor hulp bij het opstellen van het verzoekschrift. Nu is dat helaas nogal moeilijk, zou verlof moeten nemen hiervoor. Ik vraag me dan ook af of hier misschien iemand kan helpen bij het opstellen van een verzoekschrift tot adoptie? Ik begrijp niet waarom er niet gewoon een soort standaard-voorbeeld online kan geplaatst worden...

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Reclame

Italiaantje
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 12 jan 2012 17:49

Heb de hele namiddag op het bureau voor juridische bijstand doorgebracht en sta geen stap verder. Conclusie: je HOEFT helemaal geen advocaat te nemen, maar het helpt blijkbaar wel. Morgenochtend dus maar eerst naar mijn advocaat bellen. zo stom, want ik had dat bedrag wel kunnen uistparen als er een model beschikbaar was; en modellen zijn wel beschikbaar hoor! Alleen zijn ze enkel beschikbaar voor advocaten. Bureaucratie zeker? En dan weten dat het in sommige landen NOG erger is...

Terug naar “Adoptie”