Afstand doen van je ongeboren kind

Julius1989
Topic Starter
Berichten: 3

Afstand doen van je ongeboren kind

#1 , 10 jan 2015 09:02

Ik heb onlangs een relatie verbroken, maar nu blijkt dat mijn ex zwanger is. Wij zijn dus een dikke maand uiteen en de zwangerschap moet dus nog uitgedragen worden.

De vrouw in kwestie wil per se het kind houden, vanwege voorgaand gebeurde/gedwongen abortus bij haar ex. Ik wil het kind niet hebben (zeer slechte relatie met slechte herinneringen), maar ik kan niet beslissen wat er in haar lichaam gebeurt. Zij zou ook in kwestie willen het kind alleen opvoeden en wil gerust aanvaarden dat ik in alle mogelijke stappen afstand hiervan neem. Zowel naar erkenning toe als vader als financieel als wat dan ook. Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen en kan er hier met een terugwerkende kracht gewerkt worden (als ze het later toch in haar bol krijgt om mij te naaien...) dat ik ingedekt ben...

Ben eigenlijk een beetje ten einde raad, want door haar labiliteit heb ik al andere relaties mislopen en ik wil niet dat zich mijn hele leven achtervolgd (letterlijk en figuurlijk).

Hopelijk kunnen jullie me helpen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 jan 2015 17:00

Relatie -- ik ga er vanuit dat u niet gehuwd bent want dan bent u vader tot 300 dagen na 'uiteengaan.
https://www.google.be/search?client=ubu ... LOtQbx5IBo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dis als u kind niet erkend dan kan moeder via de rechtbank u dwingen via DNA onderzoek als vader ingeschreven te worden van het kind.
Zij kan dan bekomen dat u alimentatie als biologische vader dient te betalen ...dat wil niet zeggen dat u omgangsrecht krijgt kan perfect dat rechtbank dat niet toestaan zie mijn voorbeeld in die andere zaak.

Dan zitten we bij betwisting vaderschap
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9334,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien u als vader erkent wordt hebt u (buiten de gevallen dat de rechtbank u geen omgangsrecht toekent) dezelfde rechten als de moeder dus u zal met beiden moeten beslissen waar het kind naar opvang -school enz gaat en u zou zelfs gezien de labiele toestand ook het volledige ouderlijk gezag opeisen.

duma
Berichten: 2871

#3 , 12 jan 2015 10:31

Je kan nu niets tekenen of doen om ervoor te zorgen dat je nooit je plichten zal moeten vervullen.
Zoals Fransiscus hierboven al schrijft, kan de moeder de erkenning eisen via de rechtbank.

Reclame

konijntje1
Berichten: 172

#4 , 19 feb 2015 19:28

Vraagske,

Stel nu dat hij na de geboorte zelf een zaak start om zijn zoon/dochter te leren kennen. En deze opzettelijk verliest want ik veronderstel dat de moeder dit op deze moment niet zal willen.

Nadien de uitspraak laten betekenen.

Is het dan niet heel moeilijk voor de moeder om later hem te naaien bij wijze van spreken :)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 19 feb 2015 23:32

Hoe gaat hij een DNA analyse opzettelijk verliezen ... zie ik niet zitten..
Dus hoeft de moeder niets te naaien want hij is de biologische vader en dus verplicht om aan de onderhoudsverplichting te voldoen.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 20 feb 2015 08:47

Zij zou ook in kwestie willen het kind alleen opvoeden en wil gerust aanvaarden dat ik in alle mogelijke stappen afstand hiervan neem.
In dat geval is het misschien best om gewoon niks te doen. Als zijzelf de vader er niet bij wil hebben, zal ze ook geen stappen ondernemen om hem te verplichten het kind te erkennen neem ik aan.

Hoelang na de geboorte kan zij nog van gedacht veranderen? Is daar een periode voor vastgesteld?

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 20 feb 2015 13:55

Zij: voor de vader als vader te laten registreren tot de meerderjarigheid van het kind.

Terug naar “Adoptie”