Visum/kind erkennen

Carolyn
Topic Starter
Berichten: 6

Visum/kind erkennen

#1 , 30 dec 2014 12:18

Hallo,

Ik ben 30 jaar en momenteel 13 weken zwanger. Mijn vriend en ik zijn zes maand samen, ik ben per ongeluk zwanger geworden. In het begin van de zwangerschap was ik niet gealarmeerd, ik dacht dat ik de beste relatie had die ik ooit gehad had en zijn reactie op de zwangerschap was heel goed. Hij is van Nigeriaanse afkomst en vindt een gezin stichten geweldig. Na een paar weken zei hij me plotseling dat ik niet moest reageren op berichten van buiten af, dat hij alles zou uitleggen, en toen bleek dat een Afrikaans meisje me allemaal dreigementen had toegestuurd omdat ik volgens haar sex had gehad met haar vriend. Na een hele hoop vijven en zessen bleek dat ze al maanden samen waren, al vanaf het begin van onze relatie, dat hij feitelijk over alles loog en dat de hele mooie relatie die ik dacht te hebben met hem gebaseerd was op allerlei leugens. Hij had haar verteld dat hun relatie moest stoppen (al zal dat ook wel een leugen zijn) omdat ik zwanger was en zij was hier natuurlijk laaiend over. Ik ging achter de feiten aan en nu bleek hij lachte de witte vrouw uit met zijn vrienden en ging gewoon verder met die griet ook al veranderde hij voor het idee zijn telefoonnummer en verwijderde hij zijn social media. De laatste maand is een absolute hel geweest, waar ik op en neer gesleurd ben door emoties en het schuldgevoel dat ik bij hem moet blijven voor het kind, dat ik het anders financieel en in de praktijk alleen niet zal redden. Gelukkig is gister mijn moeder en zus met hem gaan praten en de waarheid die er toen uit kwam was zo intens slecht, gemeen en hopeloos dat ik zijn praatjes wat betreft onze zogenaamde liefde en relatie nu echt niet meer geloof.
Hij zegt echter me financieel te willen ondersteunen, hij maakt hier en daar wat geld over. Hij zegt na januari (zijn examens) full time te gaan werken, en tijdelijk te stoppen met zijn studie, hier kan ik alleen maar op hopen, ik werk in de horeca en heb een fysiek zware job, als ik eerder dan mijn zwangerschapsverlof op ziekenkas moet red ik het financieel niet al mijn kosten te dekken en heb ik hulp nodig.
Welnu. Hij heeft een studentenvisum, dit loopt tot juli 2015. Dit is dus tijdelijk. Hij kan echter wel zijn studie voortzetten tot doctoraat en dan is hij nog jaren hier in Belgie. Of hij kan ervoor kiezen zijn studie op langere termijn te doen, zijn lessen te verspreiden over een langere termijn zegt hij. Hij was van plan hier te blijven voor en vooral VIA mij en het kind (hij zweert dat het daar niet om te doen was, nu weet ik inmiddels wel beter, de realiteit is hard.), maar nu heb ik dus opgezocht dat als ik het kind door hem niet laat erkennen dat dit niet van toepassing is. Klopt dit? Ik wil zoiezo niet dat hij het recht heeft dat hij het kind kan meenemen, zelfs niet buiten mijn huis, ik wil hem alleen het minimale bezoekrecht toestaan, ik ben er door al deze leugens niet gerust op dat hij het niet meeneemt naar Afrika en dat ik mijn kind riskeer kwijt te raken. Is het zo dat als ik hem het kind niet toesta te erkennen dat ik er voor kan zorgen dat het mijn achternaam krijgt en hoe werkt dit in de praktijk? Wat houdt dit precies in? Kan ik als ik hem geen toestemming geef het kind te erkennen hiervoor zorgen? Heeft hij dan geen recht op een visum ook al is het kind van hem? En ook niet onbelangrijk, krijgt het kind via hem de Nigeriaanse nationaliteit?


ik ga zoiezo vrijdag naar het ocmw voor juridische hulp bij een advocaat daar om alles nog eens na te vragen. vanavond omdat hij nattigheid voelt gaat hij mee naar de vroedvrouw (terwijl ik hem nog niet eens zover kreeg mee te gaan naar de eerste echo, ik heb dit alleen gedaan, toen was het kennelijk niet belangrijk om interesse te tonen en mij te doen geloven dat het hem ene zier interesseert), ik wil dit helemaal niet maar hij staat er op en het zal ook wel gunstig zijn dat hij het gevoel heeft dat hij mee doet en dat ik misschien nog te buigen ben. Hij wil een relatie voor zijn visum, en denkt dat hij mij gek genoeg kan maken met zijn manipulatie dat ik hem toesta hem in te schrijven op mijn adres. Wat dus niet gaat gebeuren, uiteraard.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 30 dec 2014 13:18

Ga best ook eens langs de vreemdelingendienst van in gemeente en vraag daar eens wat de juridische gevolgen zijn van een kind dat uit Belgische moeder en Nigeriaanse vader geboren word -,waarvan de vader het kind erken en wat dan de mogelijkheden van de vader zijn.
Bent u zeker dat hij wel naar de unif gaat..... heb zo legio cases meegemaakt die (ver)vals(te) studentenkaarten hadden, maar nog nooit de unif van binnen gezien hadden... was steeds leuk als ik vroeg wat ze studeerde en dan vroeg hoe de dame links aan de balie heette?

Carolyn
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 30 dec 2014 14:19

Waarom zou ik het risico nemen hem het kind te laten erkennen? Ik heb vandaag een advocaat gesproken die zei als je het hem laat erkennen kan hij op basis daarvan gezinshereniging aanvragen en zo een visum bekomen. Niet doen dus. er is geen reden dit risico te nemen.
Ja hij is wel degelijk hier aan het studeren, hij is bezig met zijn masters opleiding, deze informatie klopt 100%.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 30 dec 2014 14:29

...hij begint bewijzen op te bouwen .... gaat mee naar de vroedvrouw enz ...
Gaat mee met uw naar gemeentehuis enz

NIET doen dus ... hij han wel naar de rechtbank stappen en EISEN dat er een DNA test wordt genomen om te bewijzen dat hij de vader is.

Maar u hebt al een advocaat...wat al goed is.
Nu nog allle contact met hem verbreken want elke vorm van kan hij gebruiken ...

Carolyn
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 30 dec 2014 15:53

Het lijkt mij stug dat hij deze informatie bekomen is, hij spreekt geen woord nederlands en hij zit ook niet in een milieu waarin iemand hem hiermee kan helpen. Tevens heb ik nog een kleine 6 maand te gaan. Ik ben afhankelijk van zijn financiele hulp, hier kan ik niet omheen. Hij gaat niet mee naar het gemeentehuis, daar zal ik wel mooi voor zorgen. de advocaat die ik sprak vandaag zei dat hij eerst via familierecht een onderzoek moet aanvragen tot mogelijkheid tot verzoening, dit duurt allemaal lang, om een erkenning toe te laten. als ik dan zeg dat dit niet mogelijk is met alle argumenten die ik wel degelijk heb (de vroedvrouw staat mij hier bij, dat weet ik wel zeker, ook al is hij er vandaag bij, hij is wel degelijk vreemd gegaan en zij adviseert me constant om alleen verder te gaan) kan hij dan pas dagvaarden en dan pas is er een dna onderzoek, maar dit is allemaal heel lang rekbaar en tegen dan lijkt het me stug dat hij nog in het land kan zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 30 dec 2014 17:10

Trouwens u hebt hem niets toe te staan als ouder heeft hij recht op co-ouderschap dus een 50/50 regeling ...ongeacht hoe dikwijls hij is vreemd geweest.
Trouwens hij kan net zo goed als u via ocmw of sociale dienst en via een pro deo advocaat de erkenning en daarna een DNA test aanvragen ... hou daar maar rekening mee. En dit ongeacht hij in België is of niet.
Hij is en blijft de biologische vader.

Trouwens u schrijft zelf dat hij meegaat naar de vroedvrouw.... u denkt toch niet dat die onder ede gaat liegen voor u...
.

Carolyn
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 30 dec 2014 20:36

ik ga ervan uit dat de advocaat die ik vandaag sprak gelijk heeft. mijn intentie is ook helemaal niet dat hij zijn kind nooit mag zien. ik wil enkel voorkomen dat hij het kind kan meenemen naar nigeria. dit is geen wraakactie van mij omdat hij 'dikwijls vreemd is geweest' zoals u het hier onnodig formuleert. mocht het zover komen dat hij co ouderschap wil dan zie ik dan wel weer hoe het verder moet, rekken kan ik in elk geval.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 30 dec 2014 23:55

ALS hij het kind mag zien dan wil dat ook zeggen dat het kind van hem is zeer groot ... en dat zal later ook zo door de rechtbank worden geïnterpreteerd mijn bescheiden mening.
U zet daarmee de poort wagenwijd open...
Hij mag het kind wel zien maar mag niet de wettelijke vader zijn ...ik vrees dat u aan het kortste eind zal trekken.
Wat met alimentatie?
Of andere opties?

Carolyn
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 01 jan 2015 10:37

Hij heeft gisteren mij zo hard onder druk gezet over mij financiele hulp geven en chanteren tot een relatie (uiteraard voor een visum, al zal hij dat blijven ontkennen) dat ik het licht gezien heb, ik heb gezegd dat hij me volledig met rust moet laten. Doet hij dit niet en blijft hij stalken en mij lastig vallen dan ga ik naar de politie en laat ik een pv opstellen. Dit lijkt me zowiezo gunstig voor de toekomst. Ik ga morgen naar het ocmw voor verder juridisch advies. Ik heb inmiddels constante krampen, mijn vroedvrouw heeft gezegd dat ik de situatie MOET veranderen of ik heb straks ook nog een ziek kind.


Carolyn
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 03 jan 2015 19:59

bedankt hoor u helpt echt!

Terug naar “Adoptie”