hoe krijg ik naam van biologische vader als meerderjarige?

Marina22
Topic Starter
Berichten: 4

hoe krijg ik naam van biologische vader als meerderjarige?

#1 , 13 dec 2014 11:14

Ik ken mijn biologische vader, maar zijn vrouw wil niet dat wij contact hebben. Ik heb ook 2 halfbroers maar die ken ik niet. Ik zou heel graag mijn vader zijn achternaam krijgen en eventueel erkent worden maar weet niet of dat nodig is.

Hoe begin ik hier aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2014 11:53

Heb je juridisch al een vader? Was je moeder gehuwd of heeft een man je erkend als zijn kind? Hoe oud ben je? Is je moeder akkoord met de wijziging van je naam?

Marina22
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 dec 2014 11:59

Ja, bij geboorte ben ik herkent door mijn stiefpa als zijn dochter, hij is al wel sinds 2002 gestorven....
Ik ben zelf geboren in '70
Mijn biologische vader woont wel in Spanje en heeft de spaanse nationaliteit

Reclame

Marina22
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 13 dec 2014 12:23

En ja hoor, mijn moeder is daar zeker akkoord mee

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2014 13:21

Voor de vaststelling van het vaderschap van uw biologische vader geldt de Spaanse wet. Die is mij niet bekend. Maar ik vermoed dat dit niet zal kunnen vastgesteld worden zolang u juridisch nog een vader hebt.

U moet eerst het vaderschap van uw stiefvader betwisten vooraleer u het vaderschap van een andere man kan laten vaststellen (en zijn naam kan krijgen).

Dit zal niet zo eenvoudig zijn. De termijnen die de wet voorziet zijn verstreken en u hebt bezit van staat t.a.v. uw stiefvader.
Zie de zaak door D. aangespannen tegen A. De rechtbank heeft daar twee prejudiciële vragen gesteld aan het Grondwettelijk Hof.

Marina22
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 13 dec 2014 15:32

ok, bedankt voor je antwoord.... zal nog wat onderzoek doen...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 13 dec 2014 16:08

En in Spanje hebben ze het zelfde probleem maar daar speelt de godsdienst nog iets meer mee in de wetgeving, naar mijn weten.

Terug naar “Adoptie”