overlijden biol. moeder, nieuwe partner nieuwe moeder ?

antoinne
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: denderleeuw

overlijden biol. moeder, nieuwe partner nieuwe moeder ?

#1 , 15 aug 2007 14:02

Hallo, wie kan me helpen in dit juridisch kluwen.

Mijn echtgenote is ongeveer een jaar geleden gestorven. We waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. We hebben 2 minderjarige zoontjes (8 & 10). De gezinswoning is nu deels van mij (eigen deel + vruchtgebruik deel zoontjes) en deels van de kinderen (naakte eigendom). Ik heb nu een tijdje een nieuwe partner (die trouwens ook een perfecte relatie heeft met mijn zoontjes). We zouden graag effectief een nieuw leven/gezin opstarten en verhuizen. Maar dan wordt het een juridisch kluwen en daarom volgende vragen mbt het ouderschap.

1. Klopt het dat het adopteren van mijn kinderen door mijn nieuwe partner de enige mogelijke wettelijke oplossing is om ervoor te zorgen dat :
- bij mijn overlijden mijn nieuwe partner het recht heeft om verder voor de kinderen te zorgen
- bij het overlijden van mijn partner, mijn kinderen erfgenamen van haar zijn

2. Wat is het verschil tussen gewone en volle adoptie in dit geval ?
3. Kan je eerst kiezen voor gewone adoptie en later (na enkele jaren) toch nog voor volle adoptie ?
4. Zijn er nog zaken van belang die wij eventueel over het hoofd hebben gezien ?

Kan u aub antwoorden in lekentaal en liefst per gestelde vraag (1,2,...) ?
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
blackbeard
Berichten: 1

#2 , 04 jun 2008 18:01

beste,

1. - Indien je partner je kinderen adopteert zijn zowel jij als je nieuwe partner, beide dus, zijn (juridische) ouders. Dus indien jij eerst zou sterven, heeft je nieuwe partner het ouderlijk gezag over je kinderen.
- Als je partner overlijdt zijn je kinderen erfgenamen van je partner (zowel bij gewone als volle adoptie). Je partner neemt immers de 'functie' van je vooroverleden man over. Bij gewone adoptie kunnen je kinderen alleen van je partner erven, bij volle adoptie kunnen ze ook van familie van je partner erven (vb. ouders van je parnter)

- Je partner kan ook altijd bij testament zijn goederen aan je kinderen geven (maar je moet rekening houden met de reserve van o.a. ouders) Adoptie biedt hier veel meer zekerheid
- Je zou bij testament of een verklaring voor de vrederechter of voor de notaris je man als voogd kunnen aanwijzen indien je niet voor adoptie kiest (artikel 392 bw). Dan moet er na je overlijden wel nog een hele procedure worden afgelegd. adoptie is, volgens mij, ook hier de meest aangewezen oplossing.

2. Het verschil tussen gewone adoptie en volle adoptie komt er , in grote lijnen, op neer dat bij volle adoptie de band met je overleden partner volledig wordt teniet gedaan en bij gewone adoptie blijft die band behouden, maar komt er een nieuwe band bij, namelijk met je nieuwe partner. Gewone adoptie heeft minder vergaande gevolgen voor zowel je kinderen en voor de partner (vb. erfrecht)

3. Men kan inderdaad van een gewone adoptie naar ene volle adoptie gaan

4. 'k kan niet direct op iets komen dat u nog zou moeten weten.

5. als u nog meer informatie over iets wilt, of iets in mijn uitleg niet duidelijk was, dan moet u maar iets laten weten

Reclame

Terug naar “Adoptie”