meerderjarige adopteren

kellyke
Topic Starter
Berichten: 1

meerderjarige adopteren

#1 , 14 aug 2007 22:52

mijn ouders zijn gescheiden , mijn echte pa maakt ons overal belachelijk en kan niks hebben.
ik en mijn broer zijn allebei meerderjarig en kunnen beter met onze stiefpa overeenkomen dan onze echte pa.
kan onze stiefvader ons nu ook nog adopteren we zijn 26 en 24 jaar , want die naam die we nu hebben kennen ze overal en we krijgen er steeds opmerkingen over en da valt soms nie mee.
onze echte pa heeft ons al 2 keer buiten gezet voor zijn nieuwe vrouw waar hij 1 jaar mee getrouwd was , zelfs zijn kleinkinderen bekijkt hij nie.
wie weet hier iets meer over en hoe het allemaal zijn gangetje gaat.
:( :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Teknimjekne
Berichten: 5

#2 , 21 nov 2007 22:02

Volle adoptie is niet mogelijk voor meerderjarigen.
Gewone adoptie is wel degelijk mogelijk. Dan kan u ook opteren voor een naamsverandering.

Artikel 353/3
"Is de geadopteerde ouder dan achttien jaar, dan kunnen de partijen de rechtbank vragen dat de naam van de geadopteerde onveranderd blijft of, ingeval de geadopteerde zijn naam bij een vorige adoptie heeft behouden, dat hij hem kan doen voorafgaan of volgen door die van de nieuwe adoptant of van de nieuwe adopterende man of van de door de adoptanten overeenkomstig artikel 353-1, § 2, eerste lid, gekozen naam."

Dit zijn grofweg de basisprincipes voor gewone adoptie:
"Basisprincipes
- geadopteerde blijft in zijn oorspronkelijke familie
- geadopteerde wordt tevens kind van de adoptant
- adoptieband strekt zich uit tot de afstammelingen van de geadopteerde (art. 353-12 B.W.), NIET tot de verwanten van de adoptant"

Okk interessant voor u is de regels van het erfrecht:
(art. 353-15 t.e.m. 353-17 B.W.)
Actief (in geval van een geadopteerde erfgenaam)
Geadopteerde erft zelf in zijn oorspronkelijke familie én van de adoptant(en), NIET van zijn/hun bloedverwanten

Reclame

Terug naar “Adoptie”