Geadopteerd worden als volwassene

Falerio
Topic Starter
Berichten: 6

Geadopteerd worden als volwassene

#1 , 06 apr 2014 18:06

Enige tijd denk ik hier al over na.
Reeds enkele jaren heb ik geen contact meer met mijn biologische ouders, waar ik hier niet over zal uitwijden.

Ik heb al gelezen dat ik een kleine adoptie kan doen?
Maar is dit zo? en wat houd dit zo kort mogelijk beschreven in?
Wat is de kostprijs hiervan en hoe hoog zijn de kansen dat de rechter de adoptie goedkeurt?

En mijn prangende vraag, als ik mijn biologische draad doorknip, knip ik de draad dan ook door van onze kinderen en de biologische grootouders?

Ik hoorde dat er ook iets bestaat als "scheiden van je ouders" in Nederland. Bestaat dit hier ook? Dit zou minder drastisch zijn.
En ook geld dan de belangrijke vraag over onze kinderen-mijn biologische ouders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 apr 2014 18:17

je vraag is een beetje onduidelijk: kleine adoptie van wie door wie?
enne, in Nederland kan je juridisch niet scheiden van je ouders. Dat is een broodje-aap-verhaal. In Nederland heet men dat zo "spreekwoordelijk" in de sociale media en op fora. Maar eigenlijk gaat het gewoon om het verbreken van alle contact door meerderjarige personen met hun ouders en hoe dat emotioneel-psychologisch in zijn werk gaat . Het is dus geen juridische procedure.
Nu als je jezelf via de "kleine adoptie" wil laten adopteren, verandert dat niets aan de juridische rechten en plichten tussen jou en je wettelijke ouders.
Want nog iets: eigenlijk heb je het over je wettelijk én biologische ouders.

Falerio
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 apr 2014 18:24

Ik wil me laten adopteren, of beter gezegd ik speel met idee. Ik heb daarvoor een koppel op het oog, maar zij weten hier nog niks van.

Is er dan geen manier om de rechten grootouders-kleinkind (mijn kinderen) stop te zetten? Dat is namelijk het allerbelangrijkste voor mij.
Er zijn wel meerdere redenen waarom ik me zou willen laten adopteren, maar dit is de voornaamste reden.
En ook om mijn rechten en plichten te ontzien. Ik wil namenlijk nooit een cent hoeven betalen als er 1 van de 2 behoeftig wordt, anderzijds hoef ik van hen ook niks te krijgen (wat ook niet zal gebeuren, al kan je schulden ook krijgen)

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 07 apr 2014 09:42

Neen, je kan nooit de band grootouders-kleinkind stopzetten met een kleine adoptie. Alle familiebanden blijven bestaan, er komt er gewoon een bij.

Falerio
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 07 apr 2014 09:46

ok, is er dan een andere optie om de bang grootouders-kleinkind te stoppen én, om mijn plichten als kind (betalen als ze behoeftig zijn bijvoorbeeld) stop te zetten.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 07 apr 2014 11:21

Misschien helpt het enkel om samen met uw gezin te emigreren buiten Europa.

Falerio
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 07 apr 2014 12:23

Dat is nu niet echt iets waar we aan denken... Raar dat er geen enkele optie is.

duma
Berichten: 2871

#8 , 07 apr 2014 13:04

Neen, geen optie.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 12 mei 2014 23:52

Indien nodig zal u gedagvaard worden voor vrederechtbank bij niet betalen.
Rechtbank zal beslissen ...maar voor zover ik weet enkel als de ouders strafrechtelijke feiten tegen u gepleegd hebben of er geen contact is geweest met u vanaf u kindertijd zeker voor 15 jaar maakt u een kans.

http://www.elfri.be/onderhoudsplicht-te ... t-rusthuis" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.familie-recht.be/onderhoudsverplichting/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Adoptie”