adoptie van de kinderen van mijn Thaise vrouw

calypso
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Deerlijk

adoptie van de kinderen van mijn Thaise vrouw

#1 , 25 jun 2007 10:19

Ik ben getrouwd met mijn vrouw van Thaise nationaliteit.
Mijn vrouw heeft 2 kinderen met een Thaise man (5 & 7 jaar). Haar ex heeft nooit naar de kinderen omgekeken en er ook nooit voor betaald. Toen we trouwden heeft mijn vrouw een, door de Belgische ambassade en Thaise overheid gevraagde, verklaring gekregen van haar gemeente waarin staat dat zei alleen het ouderlijk gezag over de kinderen heeft en waarin bevestigd wordt dat haar ex nooit heeft omgekeken en heeft betaald voor de kinderen.
Op die basis hebben de kinderen een pasport gekregen waarmee ze het land konden verlaten en een visum voor Belgi?.
De kinderen leven bij ons in Belgi? en lopen hier ook school.

Nu ik graag de kinderen adopteren en erkennen.

Is dit mogelijk, zelfs wanneer haar ex nog in leven is.

Welke weg moet hiervoor worden gevolgd? (in Belgi? en Thailand)

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 jun 2007 09:48

?Art.2.1. Dit Verdrag is van toepassing wanneer een kind dat zijn gewone verblijfplaats in een Verdragsluitende Staat (Staat van herkomst) heeft, naar een andere Verdragsluitende Staat (Staat van opvang) is...overgebracht...hetzij met het oog op een zodanige adoptie in de Staat van opvang...?(29 MEI 1993. - Verdrag inzake de internationale samenwerking en de bescherming van kinderen op het gebied van de interlandelijke adoptie, gedaan te Den Haag op 29 mei 1993,door Thailand bekrachtigd op 29/04/2004).
Uit wat u meedeelt leid ik af dat de kinderen van uw vrouw NIET ?met het OOG op een zodanige adoptie in de Staat van opvang? naar Belgi? gekomen zijn.Voornoemd Verdrag zou dus niet op hen van toepassing zijn.

?Art.66.In afwijking van de algemene bepalingen van deze wet, zijn de Belgische RECHTERS slechts bevoegd om een adoptie uit te spreken indien de adoptant...bij de instelling van de vordering Belg is...Art.67.Onverminderd de toepassing van artikel 357 van het Burgerlijk Wetboek, wordt de totstandkoming van de adoptieve afstamming beheerst door het recht van de Staat waarvan de ADOPTANT...op dat ogenblik de nationaliteit hebben.?(Wetboek Internationaal Privaatrecht 16 juli 2004).

Ik ga ervan uit dat u,adoptant,de Belgische nationaliteit hebt,zodat de Belgische rechter op grond van het Belgische recht de adoptie kan uitspreken.

Zie verder art.343 en volgende Burgerlijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

ilseke
Berichten: 14

#3 , 07 jul 2007 17:37

Ik weet zeker dat dit kan.
Mijn schoonvader heeft zo 15 jaar geleden mijn vriend geadopteerd, terwijl zijn echt vader nog ergens op de filipijnen zit.
Zijn bio vader heeft hem echter nooit erkent, ik weet niet of dat een verschil maakt.

Maar hoe, dat weet ik helaas niet.

Reclame

Terug naar “Adoptie”