adoptie door stiefvader

moederke27
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

adoptie door stiefvader

#1 , 19 sep 2013 12:24

beste,

graag zou ik mijn zoon door mijn huidige vriend willen laten adopteren.
hoe gaat dit in zijn werk+kostprijs?

het zit zo ben nu bijna 6j gescheiden van exman deze betaald geen onderhoudsgeld en heeft zijn zoon nog nooit niet komen ophalen.
ook weet ik niet waar die zich bevind (zou ambtswege geschrapt zijn) dus is het voor mij moeilijk om hem te vinden!

dank voor de respons.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tattie
Berichten: 158

#2 , 19 sep 2013 21:08

dit gaat dacht ik via de jeugdrechtbank, de stiefpapa moet ook een adoptie cursus volgen, ook al heeft hij mss eigen kids en zorgt hij al heel lang voor jouw zoon... wat meer is , is dat de bio papa zijn toestemming moet geven zolang de zoon minderjarig is... kostprijs ken ik niet...

chippo
Berichten: 6

#3 , 26 nov 2013 16:13

wij zijn hier ook mee bezig.
we wachten nu nog op uitspraak jeugdrechter.
belangrijkste is idd dat bio vader akkoord gaat.

zal het even uitleggen hoe het hier gegaan is.

eerst contact opnemen met kind en gezin.
*je krijgt dan een rekening voor de evavorming, na betaling krijg je de data door van de cursus zelf.
stiefvader moet deze volgen, de moeder mag maar moet niet.
dacht dat het een 25 euro kost. (andere kosten zijn er niet als je zonder advocaat werkt)

*2 dagen eva vorming, hier krijg je attest van.

*daarna moet je een aanvraag doen bij de jeugdrechter. hiervoor heb je ook verschillende papieren nodig.
(goed gedrag en zeden, woonplaats, ...) uitleg hiervan krijg je op de evavorming

*van zodra dit gebeurd is krijg je waarschijnlijk bezoek van de wijkagent, iets later komt soms ook
de sociale assisente. deze moet dan echt alles weten (werk, financien, eigendom, reden, ...)
dit wordt dan allemaal samen gevoegd en gaat naar de rechtbank

*tijdje later krijg je oproep brief van jeugdrechter.
je kan nu alles inkijken, desnoods kan je volle adoptie nog wijzigen.

*dan is de dag aangebroken dat je naar jeugdrechter moet.
bij ons was het simpel; iedereen wou het dus dat was snel gezegd.
de procureur mag dan ook vertellen wat hij ervan vindt.
deze had geen problemen omdat niemand er tegen was en alle wettelijke eisen vervuld waren.
vier weken later volgt dan de uitspraak

*daarna verschijnt alles is staatsblad en krijg je papieren voor de gemeente, die kunnen nu achternaam aanpassen.


wij moeten nog 9 dagen wachten voor de uitspraak maar zal wel allemaal ok zijn

Reclame

moederke27
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#4 , 02 dec 2013 22:31

beste chippo,

allereerst bedankt voor je goede uitleg!!!

mag ik je nog vragen hoeveel tijd erover gaat eer alles rond is?

tis zo dat zoon autisme heeft en zijn achternaam echt niet wilt schrijven... schrijft nu al naam van stiefvader overal op :D
zijn echte achternaam mogen we zelfs niet uitspreken :( wil dit zo snel mogelijk rond hebben.

mvg.

chippo
Berichten: 6

#5 , 05 dec 2013 11:36

minstens 12maand
bij ons is het nu 14 maand en dit tot de uitspraak
dus hoop binnen de 18 maand.

chippo
Berichten: 6

#6 , 26 feb 2014 09:29

de uitspraak is binnen van 10/02/14
volledige adoptie is goedgekeurd.
nu wachten tot 10/03/14 en hopen dat er niemand beroep aantekend.
indien er geen beroep is dan worden half maart de papieren naar dienst burgerzaken gestuurd van onze gemeente.
dan is haar nieuwe achternaam ook een feit
zal dus in totaal een 18 maand zijn van aanmelding tot naamsverandering (en adoptie)

Stefanick89
Berichten: 2

#7 , 03 mar 2014 15:34

Beste,

Hebben jullie gebruik gemaakt van een advocaat? Ik wil mij laten adopteren door mijn stiefvader (ik ben meerderjarig) en ik moet een verzoekschrift indienen. Ik hoor hier en daar dat het helpt als je een advocaat inschakelt om dat verzoekschrift te helpen opstellen. Maar klopt dit wel?

Mvg
Stefanie

chippo
Berichten: 6

#8 , 06 mar 2014 17:26

ik heb het verzoekschrift zelf opgemaakt, wisten wel van bij de evavorming wat er zoal in moet.
wat betreft adoptie van een meerderjarige persoon hebben ze ons daar niks verteld
aangezien de evavorming daarvoor niet moet gevolgd worden.

Terug naar “Adoptie”