JURIDISCH CORRECT

maestro2005
Topic Starter
Berichten: 20

JURIDISCH CORRECT

#1 , 31 aug 2013 16:05

Is de volgende procedure correct en wettelijk

Geboren in Belgie in de jaren zestig van een ongehuwde moeder van Nederlandse nationatliteit, wat mij per definitie dan ook de Nederlandse nationaliteit verschaft,evenwel de moeder erkent mij pas twee jaar na de geboorte (uiterst zeldzame procedure)naar Belgische recht ,ondanks dat zowel moeder als zoon op dat ogenblik nog van vreemde nationaliteit zijn ( nederlandse)

Vraag; Naar mijn bescheiden mening is deze procedure onwettelijk, omdat het belgisch recht hier niet van toepassing kan zijn op zowel ket kind (nederlandse) als op de moeder (nederlandse)


mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 sep 2013 09:06

waarom zou Belgisch recht niet van toepassing kunnen zijn? Iemand die in België iets doet, valt onder Belgisch recht, ook al is die van een andere nationaliteit. Of die erkenning geldig is in een ander land, is een andere zaak (nu, gezien de EU en diverse internationale verdragen, zal dit wel zo zijn).

Principieel zie ik geen enkel bezwaar, wettelijk kan België zich natuurlijk zelf beperken.

maestro2005
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 01 sep 2013 10:50

Omdat het Nederlandse recht mischien in die tijd primeerde.

Hoe kan een Belgisch rechter een vonnis uitspreken over twee niet ingezeten over over een inhoud die per definitie niks met het land Belgie te maken had, m.a.w het over een afstammingprocedure van twee niet-Belgen.

Nu, is het mischien wel EU? maar niet in de jaren 60, en in hoeverre zijn deze bepalingen rectro- actief?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2013 17:28

Had u bij de geboorte wel de Nederlandse nationaliteit? Zolang uw moeder u niet erkend had was zij juridisch niet uw moeder. Kon u de Nederlandse nationaliteit hebben omdat uw (juridisch niet bestaande) moeder die had?

maestro2005
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 02 sep 2013 16:35

Daar hebt u een punt.

Dus chronologisch
GEBOREN 1962
-Staatloos ( mischien Belgische nationaliteit door gebrek aan nationaliteit) niet natrekbaar via rijksregister nr
ERKENNING 1964 DOOR EEN NEDERLANDS MOEDER(bij akte)
-Nederlandse nationaliteit door erkenning Nederlandse moeder
ADOPTIE 1974 DOOR DEZELDE NEDERLANDSE MOEDER EN HAAR BELISCHE ECHTGENOOT(bij akte)
-Belgische nationaliteit door haar Belgische echtgenoot

Nu hoor ik uit verschillende juridische middens , dat wat hier gebeurt is in principe niet kan en onwettelijk is(vooral de erkenning bijna drie jaar na de geboorte), zonder dat men daar een uitleg kan aan geven

Wat is daar nu eigenlijk van aan ?

mvg

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 02 sep 2013 19:42

U bent in België geboren?
Dan dit eens lezen:
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... e_in_Belgi_/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... Erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=264" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel dit is de huidige situatie...
Wettelijke situatie in 1962 is mij onbekend.

Geboren in een stedelijk of ocmw ziekenhuis of in een katholiek?

maestro2005
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 03 sep 2013 18:43

Hoogstwaarschijnlijk in een katholiek ziekenhuis,bijna zeker door gebrek aan andere ziekenhuizen in die geboortestreek in de jaren 60

Terug naar “Adoptie”