Afzien van rechten

Vechter
Topic Starter
Berichten: 7

Afzien van rechten

#1 , 02 mei 2013 14:32

Hallo,

Even situatie schetsen: ik heb een dochtertje van 8 jaar, ze is erkend geweest door haar biologische vader,
dochtertje was 4 maanden toen we uit elkaar gingen, hij heeft dan bezoekrecht geeist en gekregen, alsook de plicht om €125
onderhoudsgeld te betalen.
Onderhoudsgeld heeft hij nooit betaald, bezoekrecht liep als het hem uitkwam tot nu 5 jaar geleden, hij plots niet meer kwam opdagen,
geen contact meer met ons opnam, enz... hij was dus eigenlijk met de noorderzon verdwenen. Niemand zelfs zijn familie wist niet waar hij was.
Nu afgelopen week was ik op het gemeentehuis om een Kids-ID aan te vragen, blijkt dat dit moet meegedeeld worden aan de wettelijke vader.
En op deze manier ben ik dan ook achter zijn adres gekomen, ondertussen ben ik 2 jaar gelukkig getrouwd en is er totaal geen sprake meer van de biologische vader. Nu heb ik natuurlijk schrik dat de vader alsnog om mijn dochtertje gaat komen alhoewel ik dit ten sterkte betwijfel, maar natuurlijk heb ik wel deze angst, mijn dochtertje kent hem totaal niet. Want wettelijk gezien komt hij morgen opdagen ben ik verplicht haar mee te geven, dus ik zou hem nu graag willen contacteren en vragen om van zijn rechten af te zien.
Kan dit?

Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 mei 2013 14:44

biologische ouder ben je voor het leven; een ouder kan nooit afzien van zijn rechten als ouder....
Nu kan je tamelijk gerust zijn: als de vader reeds 5 jaar spoorloos is zonder iets van zich te laten horen; Kan de vader NIET zomaar ineens opdagen en je verplichten het kind zomaar mee te geven.

Vechter
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 02 mei 2013 14:47

Moet ik hiervoor stappen ondernemen zodat ik iets in handen heb of dergelijke?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 02 mei 2013 16:40

Je kan wel bij de politie je verklaring laten opmaken van "gezinsverlating". Namelijk dat je laat weten dat de vader reeds 5 jaar geen gebruik meer gemaakt heeft van zijn omgangsrecht én (dit is nog belangrijker) de vader al 5 jaar geen kinderalimentatie meer betaalt.

Vechter
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 02 mei 2013 16:47

Ah, oké, dan ga ik hier morgen zeker werk van maken. Merci!

Terug naar “Adoptie”