procedure adoptie meerderjarige na overlijden moeder?

Maantje71
Topic Starter
Berichten: 4

procedure adoptie meerderjarige na overlijden moeder?

#1 , 26 apr 2013 12:35

Wat is de te volgen procedure en wat zijn de kosten om mijn stiefdochter van 20 te adopteren? Haar moeder is overleden en er zijn wel nog grootouders langs moeders kant, maar die wensen geen contact met haar.
Ik ben al 13 jaar getrouwd met de vader en ze woont al 5 jaar officieel bij haar vader en mij.

Alvast bedankt voor een reactie.
Maantje71

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 apr 2013 14:08

waarom zou je een meerderjarige adopteren?
Een juridische band in het kader van een moeder/kindrelatie van een minderjarige is hier niet meer van tel.
Rest dus enkel de voordelen van vermindering successierechten bij het toekennen van een erfenis (bij testament)
Die wetgeving verandert binnenkort toch. en dan kunnen personen hun stiefkinderen ook aan verminderd successietarief laten erven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2013 14:15

Door de adoptie wordt de geadopteerde erfgenaam van de adoptant. Het gaat dus niet enkel om de successierechten. Zonder adoptie erft het stiefkind enkel van de stiefouder als er een testament gemaakt wordt.

De procedure is vrij eenvoudig: verzoekschrift bij de rechtbank van eerste aanleg. Op de griffie zal men u vermoedelijk wel zeggen welke stukken u moet neerleggen.

Reclame

Terug naar “Adoptie”