Vaderschap niet erkennen in contract?

kevin1
Topic Starter
Berichten: 1

Vaderschap niet erkennen in contract?

#1 , 15 apr 2013 23:16

Beste

Ik heb een paar weken terug onveilige seks gehad(ja ik weet het :oops:). En nuja dat meisje is dus zwanger. Het was een eenmalige flirt, en ze wilt het kind houden. We zijn overeengekomen dat ik het vaderschap niet moet erkennen en we zien elkaar dan dus nooit meer.

Nu ben ik student en studeer dit jaar af, ik zou nog graag willen verder studeren. Ik kan geen gerechtskosten betalen moest ze binnen 9 maanden anders beslissen en mij wel als vader willen aanduiden. Eventueel zou ik ook wel gerust vader willen zijn, dan ga ik werken en kan ik gerust een kindje onderhouden(co-ouderschap dan).

Maar ik wil op voorhand duidelijkheid, niet dat ze ineens anders beslist en ik ineens wel de vader ben. Kan dit contractueel vastgelegd worden of moet ik wachten tot een jaar na de geboorte om te weten of ze zich echt aan de afspraak houdt? :(

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
konijntje1
Berichten: 172

#2 , 18 apr 2013 21:13

contractueel vastleggen dat je de vader niet bent?
Ik denk dat dit niet mogelijk is.


Indien ze op een later tijdstip dit wel wil moet ze een zaak starten om eerst een bloedproef te eisen.
Stel dat ze dit allemaal in het werk wil stellen. Dan kan je ook omgangsrecht aanvragen.


Bedenk wel,
Als jij haar/hem niet erkend en ze leerd iemand kennen die ze graag ziet, dat deze persoon zonder probleem jouw zoon/dochter kan erkennen.
De kans om dan de klok te draaiën is dan wel heel klein geworden.

Ik zou zeggen, denk er eerst heel goed over na wat je wil want dit is een beslissing die je neemt die uitermate belangrijk is voor jezelf.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 18 apr 2013 21:32

Na zo'n one night stand.... jaaaaaaren later wordt een van mijn collega's gedagvaard.
Blijkt dat hij vader is van een ondertussen 15 jarige dochter.
Hij weet van niks maar ja gedagvaard. Weigert te betalen... volgende stap DNA, gaat in beroep verliest...
Veroordeelt tot betalen van een riante alimentatie (als biologische vader) met terugwerkende kracht.
Kreeg zelfs nog geen bezoekrecht :mrgreen: ) voor zijn ondertussen 17 jarige dochter.....

+ uiteraard alle gerechtskosten en RPV.

Reclame

konijntje1
Berichten: 172

#4 , 20 apr 2013 10:45

het terug betalen van allimentatie is wel maar tot wanneer de moeder hertrouwd geloof ik???

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 20 apr 2013 11:10

Heeft een moeder dan geen meldingsplicht tegenover een vermoedelijke vader?
Is het de moeder dan niet die; het kind zwaar te kort deed in het recht op een vader?
Handige documenten voor Personenrecht

konijntje1
Berichten: 172

#6 , 20 apr 2013 20:35

denk wat in de regel,
wat niet weet niet deerd. tenzij 1 van beide partijen ballen in de pap wil smijten.
Recht op vader,moeder.... Dat is naar mijn idee een complex gegeven. Wat met lesbische en homo koppels.

Ik ben wel van mening dat er iets zoals een verjaringstermijn zou mogen/moeten komen dat een moeder een vaderschapstest kan opleggen. BV, na 3jaar ofzo.
Na 3 jaar kan bv enkel nog een test gebeuren met wederzijdse toestemming, niet meer opgelegd door een rechter.
Dit zou mogeljk toch een aantal rechtzaken minder opleveren....

Zoals het verhaaltje van Franciscus aangeeft. een dochter van 17jaar. Das dus een compleet nieuw leven dat je zelf hebt opgebouwd met eventueel andere eigen kinderen.
Zo een riante schadevergoeding/allimentatie kan een gezin wel zwaar in de problemen brengen

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 22 apr 2013 00:11

'Zo een riante schadevergoeding/allimentatie kan een gezin wel zwaar in de problemen brengen'

Is heden krak hetzelfde in elke vechtscheiding, de onverdeeldheid blijft 5 jaren aanslepen, en
de meest 'gerede' partij zal de alimentie pas vorderen na het uit onverdeeldheid treden, ondertussen
de wederzijdse schuld laten oplopen tot de verdediging het hopeloze aan de zaak inziet en zijn/haar rechten laat schieten.
Vijf jaren moegetergd door jurisdische spelletjes, om vervolgens gepluimd en zonder gelijke berechtiging een leven van armoede in te gaan.

Rechters die dergelijke ongelijke berechtiging oordelen, zou men zelf eens vijf jaren zonder wedde moeten zetten... ze zouden het allemaal wat beter snappen dan.
Handige documenten voor Personenrecht

Julius1989
Berichten: 3

#8 , 09 jan 2015 21:10

Net zoals de start van dit topic heb ik een soortgelijke situatie. Enkel gaat het bij niet om een flirt, maar een korstondige relatie die ik gehad heb. wij zijn dus een dikke maand uiteen en de zwangerschap moet dus nog uitgedragen worden.

De vrouw in kwestie wil per se het kind houden, vanwege voorgaand gebeurde/gedwongen abortus bij haar ex. Ik wil het kind niet hebben (zeer slechte relatie met slechte herinneringen), want ik kan niet beslissen wat er in haar lichaam gebeurt. Zij zou ook in kwestie willen het kind alleen opvoeden en wil gerust aanvaarden dat ik in alle mogelijke stappen afstand hiervan neem. Zowel naar erkenning toe als vader als financieel als wat dan ook. Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen en kan er hier met een terugwerkende kracht gewerkt worden (als ze het later toch in haar bol krijgt om mij te naaien...) dat ik ingedekt ben...

Ben eigenlijk een beetje ten einde raad, want door haar labiliteit heb ik al andere relaties mislopen en ik wil niet dat zich mijn hele leven achtervolgd.

Hopelijk kunnen jullie me helpen...

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 10 jan 2015 00:49

Julius 1989 gelieve een nieuwe topic aan te maken aub

Julius1989
Berichten: 3

#10 , 10 jan 2015 09:02

Julius 1989 gelieve een nieuwe topic aan te maken aub
Bij deze gedaan.

Terug naar “Adoptie”