Kan ik mijn stiefdochter adopteren ( heel belangrijk )

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

Kan ik mijn stiefdochter adopteren ( heel belangrijk )

#1 , 10 apr 2013 17:26

Geachte meester,

ik had een vraag of ik mijn stiefdochter kan adopteren en zal nu een schets van het verhaal maken.


Ik woon samen met mijn vriendin = niet wettelijk. Ik heb samen met mijn vriendin een biologische dochter en daarbij heeft mijn vriendin
nog een eigen dochter van 8 jaar en die is dus mijn stiefdochter ik zorg voor mijn stiefdochter sinds dat ze 4 jaar was. Haar biologische vader heeft haar
sinds haar 4 jaar niet meer gezien en toont ook geen interesse --> in het kort: er is geen contact tussen hun.

Mijn vriendin is sinds 2 jaar geleden gescheiden met haar ex-man (biologische vader van mijn stiefdochter). Bij het vonnis van de echtscheiding
werd ook niet bepaald over alimentatie's , er werd niets gezegd over de kinderen want namelijk mijn vriendin heeft eigenlijk 2 eigen dochters met haar ex man maar de vader heeft een kind bij zich en de moeder ook een kind bij zich. Mijn vriendin wilt het zo ook behouden dat haar ex-man hun 1 dochter van hun 2 dochters behoud en ook geen alimentaties betaald en dat er geen contact is tussen de dochter die mijn vriendin heeft en de vader ervan.
en zo wilt mijn vriendin met haar dochter die haar ex-man heeft ook geen contact hebben om zo gelijk te staan. Mijn vriendin heeft ook geen contact
tot nu toe met haar dochter die haar ex-man heeft sinds dat de ex-man geen contact heeft met hun dochter die mijn vriendin heeft.

Nu is mijn vraag : Kan ik mijn stiefdochter --> (dochter die mijn vriendin bij zich heeft die van haar is en haar ex-man) adopteren?

en indien ja, wat zijn de stappen die ik moet maken. Het is voor ons heel belangrijk om dat te doen want de zus van mijn vriendin haar ex-man
is ineens begonnen om op Facebook mijn vriendin op te zoeken en is begonnen met onaangename bericht te schrijven.



HEEL BELANGRIJK: ER IS NU 4 JAAR AL GEEN CONTACT GEWEEST MET DE FAMILIE VAN EX-MAN VAN MIJN VRIENDIN EN MIJN STIEFDOCHTER
EN OOK NIET MET HAAR BIOLOGISCHE VADER.


Mijn stiefdochter zegt papa tegen mij en krijgt alle zorg die een vader moet geven aan zijn kinderen.

en JA ik en mijn vriendin willen trouwen !!! ( ter informatie: ik ben belg, mijn vriendin niet maar we hebben een gemeenschappelijke kind samen die belg zal worden na mijn erkenning ---> waarom dat het nog niet erkend is kan je lezen in mijn vorige topic.


Ik hoop echt voor een snelle antwoord en dank jullie om deze topic te lezen.



Met vriendelijke groeten


D.


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 10 apr 2013 20:21

Was die regeling die uw vriendin met haar ex-man gemaakt heeft, wel wettelijk in het land waar ze woonde?

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#3 , 10 apr 2013 22:11

Over welke regeling hebt u het?
Mijn vriendin is in belgie 2 jaar geleden gescheiden van haar ex-man.
mijn vriendin is nu ongeveer 6 jaar in belgie en haar ex-man ook.

De vader van mijn stiefdochter wou alleen de andere dochter die hij nu ook heeft bij zich. hij was via telefoon aan het dreigen en wou per se de dochter
die hij nu ook heeft en van zijn andere dochter moest hij niets hebben dus om mij en mijn vriendin (toekomstige vrouw) ons leven niet ambetand te maken door zijn
dreigingen en opdagingen heeft mijn vrouw deze beslising genomen en er zijn nu 4 jaar gepasseerd en ons leven is rustig zonder dat we van mijn vriendin haar ex-man dreigingen hebben.
Het is tenslotte eerlijk : hij 1 dochter mijn vriendin 1 dochter . zo is iedereen weer blij en mijn vriendin wilt niets van hem horen of hebben of zien.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 10 apr 2013 22:52

Wat is zijn nationaliteit?
Waren ze gehuwd ==> dan is hij toch niet alleen de biologische maar ook de wettelijke vader.
Wat staat er in het vonnis van scheiding.
Wat met wederzijdse onderhoudsverplichting?
Waar is vader nu?

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#5 , 10 apr 2013 23:03

Zijn nationaliteit is Slovaaks.
hij is de wettelijke vader.
in het vonnis staat alleen dat mijn vriendin volgens de wet van artikel 229 § 3 burgerlijk wetboek gescheiden is van haar ex-man.
Ik ben ook naar de griffie geweest en het document opgevraagd om te checken wat er nog te vinden was van informatie over de kinderen maar de
griffier zei zelf bij het lezen van KIJK ER STAAT NIETS VAN KINDEREN alleen dat jullie er 2 hebben maar verder niets over hen uitgesproken.

en wat de onderhoudverplichtingen betreft wilt mijn vriendin haar leven niet kapot maken door hem alimentaties te laten betalen en in contact met hem en dochter zijn.
ze wilt geen contact meer hebben!

de vader verblijft in belgie

Franciscus
Berichten: 38594

#6 , 10 apr 2013 23:26

Vader zal zo wie zo akkoord moeten gaan voor de rechtbank.
Heel raar dat in het vonnis niet staat over de kinderen...
Als u adoptie intikt bij zoeken op deze site zal u al heel wat vragen en antwoorden vinden.
BW art 229 §3 gaat over onherstelbare ontwrichting.
Al eens lezen
http://www.rosadoc.be/pdf/juridische%20 ... ngswet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
staat een uitleg over adoptie bij:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... it=adoptie" onclick="window.open(this.href);return false;

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#7 , 10 apr 2013 23:35

Bedankt voor deze informatie en ik had al gelezen dat de vader niet altijd akkoord moet geven over adoptie door al x aantal jaren geen contact te
hebben met de dochter. Is dat hier van toepassing? want het kan ook omgekeerd want haar ex-man heeft een partner en heeft daarmee ook al een kindje en zou zijn partner ook mijn vriendin haar dochtertje die bij de vader is kunnen adopteren door geen contact van x aantal jaren tussen moeder en kind.

Franciscus
Berichten: 38594

#8 , 10 apr 2013 23:55

Het is de rechtbank die daarover beslist maar gezien hij de wettelijke vader is zal hij steeds gedagvaard worden.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 11 apr 2013 13:59

even ter informatie nog. Ik kan de constructie afspraken van welke ouder met welk kind nog contact kan en mag hebben , niet goed volgen. Maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat dit vroeg of laat verdraaid fout kan lopen.
Immers volgens de Belgische wet heeft iedere ouder - ongeacht een wettelijk vonnis of notariele akte - standaard sowieso wettelijk co-ouderschap.
Dat betekent dat de ouders samen beslissingen nemen, overleg plegen over de opvoeding, verzorging en opleiding van hun kinderen. en er ook contact mee kunnen hebben...
Dus als de vader vroeg of laat genoeg krijgt van deze "afspraak" (en die facebookberichten duiden merkbaar in die richting...)
Dan kan hij een zaak aanvatten voor het niet-respecteren van het wettelijk co-ouderschap.
Kan zelfs een veroordeling opleveren.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 12 apr 2013 08:24

“Art.348-3.Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat, moeten beiden in de adoptie toestemmen. Wanneer de afstamming van een kind...slechts ten aanzien van een van zijn ouders vaststaat, dient enkel deze in de adoptie toe te stemmen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn vriendin is sinds 2 jaar geleden gescheiden met haar ex-man (biologische vader van mijn stiefdochter)’.

De afstamming van uw ‘stiefdochter’ staat dus vast ten aanzien van haar moeder en haar vader. Beiden moeten dus in de adoptie toestemmen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#11 , 12 apr 2013 11:42

even ter informatie nog. Ik kan de constructie afspraken van welke ouder met welk kind nog contact kan en mag hebben , niet goed volgen. Maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat dit vroeg of laat verdraaid fout kan lopen.
Immers volgens de Belgische wet heeft iedere ouder - ongeacht een wettelijk vonnis of notariele akte - standaard sowieso wettelijk co-ouderschap.
Dat betekent dat de ouders samen beslissingen nemen, overleg plegen over de opvoeding, verzorging en opleiding van hun kinderen. en er ook contact mee kunnen hebben...
Dus als de vader vroeg of laat genoeg krijgt van deze "afspraak" (en die facebookberichten duiden merkbaar in die richting...)
Dan kan hij een zaak aanvatten voor het niet-respecteren van het wettelijk co-ouderschap.
Kan zelfs een veroordeling opleveren.
eylis ik denk dat u het totaal niet begrijpt.


Je kan niet zomaar als vader 4 jaar lang zich geen zorgen maken of je dochter wel ademt of leeft en dan na 4 jaar
proberen om zich zorgen te maken en proberen om DE vader te zijn.

Ik heb tot nu toe ervoor gezorgd dat mijn stiefdochter door mij naar school en van gebracht wordt en huiswerk maakt en materiele zorgen(voeding) en noem maar op.. wilt u dat aub. in acht nemen en niet zomaar proberen vast te stellen dat het fout kan lopen.


Daarbij werd in het vonnis niets gezegt over de kinderen dus is het ook niet ons schuld en daarbij dat met de facebook is ook irrelevant.


je kan niet na 4 jaar DE FAMILIE spelen. De biologische vader moet zelfs nu niets hebben van zijn dochter het is gewoon de zus van hem
die zelfs niet in belgie woont op facebook ineens opgedaagd heeft. Dat kan dus voor ons niet !!



U zegt ook iets over het niet respecteren van co - ouderschap maar u vergeet dat hij niets van haar moest hebben en aan het dreigen was om zijn andere dochter te krijgen dus heeft mijn vriendin dat ook gedaan. u moet een beetje ook menselijk denken.


Daarbij zijn er nu 4 jaar gepasseerd en vindt mijn vriendin dat het zo moet blijven om het niet erger te maken.

Franciscus
Berichten: 38594

#12 , 12 apr 2013 12:14

Of hij al of niet iets met zijn dochter te maken heeft doet er totaal niet toe.
Wat hier en ook door eylis is geschreven kan ik goed begrijpen.
De wet zegt dat hij de vader is dus is HIJ het die samen met de MOEDER de verantwoordelijk hebben.
U hebt wettelijk OP DIT OGENBLIK totaal niets te zeggen.
Net door de procedure van kleine adoptie op te starten kan u wel die rechten krijgen.

Het is zoals ik heb geschreven het zal van veel factoren afhangen hoe de JRB zal oordelen.

En uiteraard zal uit het sociaal maatschappelijk onderzoek wel blijken hoe de vork in de steel zit.
Mogelijk komt het andere kind ook wel terug want een gedrag zoals u beschrijft wordt niet geapprecieerd door de jeugdrechter.

Zoals u schrijft u verwijt dat vader 4 jaar niet meer naar jongste kind omziet .... maar de moeder doet blijkbaar hetzelfde.
Maar blijkbaar wil de moeder haar kind ook niet meer zien..... geen goede reactie.

Voor beide ouders geen goede startpositie.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 12 apr 2013 14:01

Danyi, inderdaad zoals Fransiscus zegt: dit is de juridische context van het co-ouderschap. Niet wat ik er zelf van vindt. En het zal de rechter zijn die beslist. Dat kan je niet 100 % voorspellen. Een mogelijk scenario kan zijn (en voor alle duidelijkheid, ik wens het je niet toe) dat de papa zich wil "herpakken" en voor de rechter verklaart dat hij vanaf nu een goede vader wil zijn en inspraak wil hebben in de opvoeding van zijn kind. Als dit waarachtig overkomt kan een rechter dat alleen maar toejuichen.
Je tegenwerpingen dat de papa nooit naar de dochter heeft omgekeken zal dan eigenlijk ontkracht worden door de nieuwe voornemens van de vader. Want een mens kan en mag zich herpakken..
Dit kan dus gebeuren, maar misschien ook niet.

Franciscus
Berichten: 38594

#14 , 12 apr 2013 22:20

Moeder kan zich dus ook herpakken en verblijf co-ouderschap over oudste kind vragen.

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#15 , 12 apr 2013 23:05

Ik heb hier wettelijk niets te zeggen maar de situatie zouden jullie anders moeten bezien want ik heb vermeld dat de vader aan het dreigen was om 1 van zijn dochter die hij nu heeft
te krijgen anders zou hij mijn vriendin niet gerust laten. mijn vriendin heeft hem zijn dochter gegeven en er zijn nu 4 jaar gepasseerd. dat mijn vriendin naar haar dochter niet omziet is omdat ze anders weet dat hij alimentaties zou betalen en dat hij nooit uit haar leven zou verdwijnen. ( alimentaties betalen zou hij niet prettig vinden , dat weet mijn vriendin) en ik vind dat hij akkoord zou moeten gaan over de adoptie want ik weet niet hoe dat de rechters hier in België te werk gaan maar een goede rechter vraagt of hij dan al interesse's heeft getoond om in contact te komen met zijn dochter tot nu toe. Ik weet dat de moeder (mijn vriendin) die interesse ook niet toont maar mijn vriendin is bereid om een toekomstige adoptie van iemand anders een akkoord te geven. Hij heeft een vrouw een daarmee nu een kind en ik en mijn vriendin hebben ook een kind van 2,7 jaar oud. wij hebben een leven en hij ook ik denk niet dat hij vader zal nog willen spelen maar natuurlijk laten we de rechter dat maar beslissen. En ik als mens wil alleen maar zeggen dat ik als vader zeker interesse's zou tonen (bellen tenminste,contact zoeken) en dan pas zeggen dat ik mijzelf wil herpakken. Ik dank jullie voor alle informatie.

Terug naar “Adoptie”