vraagstukje erkenning.

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

vraagstukje erkenning.

#1 , 29 mar 2013 06:03

Dit is een reële situatie.

2 kinderen
Beide zijn kort na de bevalling erkend door de moeder zelf en een 5tal maand nadien geadopteerd ook nog s.

Kunnen jullie enige reden bedenken waarom een moeder dit zou doen en eventueel welke impact dit zou hebben op de biologische vader?

Mijn idee is dat de moeder elke vaderschapsband op die wijze wil verbreken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 29 mar 2013 09:54

Erkend en geadopteerd door de moeder?
Hoe gaat dat in zijn werk?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 mar 2013 12:01

Lijkt me ook sterk als het om de biologische moeder gaat. Mater semper certa est, pater nunquam.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#4 , 29 mar 2013 12:29

en toch,
Heb gisteren de geboorte akte gehad van mijn vrouw.
Erkenning door de vader stond in het midden. 4 handtekeningen bij
Mogelijk heeft de moeder deze erkenning nietig laten verklaren want daar stond haar handtekening niet bij.
Erkenning na die datum door de moeder en een 5 tal maanden nadien de adoptie.
Staat allemaal in de geboorte akte.

Ik denk dat men vrouw de complete geboorte akte op origineel formaat eens moet aanvragen om alles goed te kunnen lezen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 mar 2013 12:49

Erkenning door de vader stond in het midden. 4 handtekeningen bij
Mogelijk heeft de moeder deze erkenning nietig laten verklaren want daar stond haar handtekening niet bij.
Bij een minderjarig kind is de erkenning alleen mogelijk mits toestemming van:

-de ouder waarvan de afstamming vaststaat of de moeder (bij erkenning vóór de geboorte);
-de wettelijke vertegenwoordiger indien het kind ook geen bekende ouder heeft, de ouder overleden is of onmogelijk zijn wil kan te kennen geven;
-het kind, indien het 12 jaar is of ouder.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2013 12:56

Dit is oude wetgeving. Toen uw vrouw geboren is was het nog zo dat:
- de moeder het kind moest erkennen om een afstammingsband tot stand te brengen;
- het kind na erkenning nog niet dezelfde rechten had als een kind geboren tijdens het huwelijk, daarom werd tot adoptie overgegaan.

Dat is nu allemaal anders. De wet werd gewijzigd in 1987. België was ondertussen door het Hof Mensenrechten veroordeeld in de zaak Marckx (arrest 13 juni 1979).

Terug naar “Adoptie”