stiefdochter erkennen, dan volle adoptie (jeugdrechtbank)

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

stiefdochter erkennen, dan volle adoptie (jeugdrechtbank)

#1 , 12 mar 2013 06:00

Goeie morgen meesters,

Klein vraagje,

Ik heb op het forum gelezen dat indien de biologische vader niet gekend is de stiefpapa samen met de natuurlijke moeder
op de burgerlijke stand het kind kan erkennen.
Dit is een valselijke erkenning. indien er in de familie niemand problemen mee heeft zal dit ook nooit betwist worden.
Wat als de grootmoeder dit zou betwisten? problemen?

Een volle adoptie procedure ben ik gestart en ik krijg eind deze week mijn brief voor de lessen te volgen. Dit is dus op de rol.
Hoe lang het duurt weet ik niet. Ik hou de grootmoeder zeker in het ongewisse gezien er dit anders zou kunnen saboteren.


Nu het volgende,
De grootmoeder wil onze dochter proberen afnemen (dit is niet gelukt), nu gaat ze verder via jeugdrechtbank. Leugens en bedrog via valselijke verklaringen van vrienden zijn
haar niet onbekent maar toon het maar eens aan dat de verklaringen niet kloppen he.

Momenteel is het enkel mijn vrouw tegen haar moeder in de jeugdrechtbank.

De moment dat de volle adoptie is afgerond kom ik automatisch erbij in de jeugdrechtbank.
Ik zat te denken, kan ik eerst erkennen en op die wijze toegang krijgen?

En stel, de jeugdrechtbank doet een uitspraak (BV, 3x in de maand.. +vakantie....) en ik ben nog niet de officiele vader op moment van uitspraak.
Moeten wij ons nog houden aan de uitspraak nadat ik haar ten volle geadopteerd heb..??? (haar achternaam veranderd ook)
In feite klopt de naam dan ook al niet meer met de uitspraak van de jeugrechtbank of zie ik dit verkeerd?


Sorry,
Het zijn een paaaar vraagjes meer maar wel interesant om te weten op voorhand.

Ik dank jullie bij voorbaat,
Mvg,
Konijntje,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 mar 2013 10:28

“Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.Art.317.Het kind dat geboren is binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en na een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader. Wordt dit vaderschap betwist, dan wordt de vorige echtgenoot geacht de vader te zijn, behalve wanneer ook zijn vaderschap wordt betwist of wanneer het vaderschap van een derde komt vast te staan. Art.319.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien voldaan is aan voornoemd art.319 dan kan de stiefvader het kind van zijn vrouw erkennen,spijts verzet van de grootmoeder.

“Art.327.Indien de erkenning niet is geschied in de akte van geboorte, kan zij geschieden bij authentieke akte, met uitsluiting van het testament.”(B.W.).
Die erkenning maakt adoptie overbodig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#3 , 13 mar 2013 12:51

dank u :)

Nog juist het laatste,
Als er reeds een regeling (via jeugdrechtbank) van omgangsrecht bestaat voor de erkenning.
Vervalt deze regeling dan? door officieële vader in het spel en achternaam gewijzigd en dus niet meer zoals op de uitspraak staat...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 13 mar 2013 21:45

Het feit dat de familienaam van het kind gewijzigd wordt doet er niet toe.
Deze wijziging wordt ingeschreven in het register burgerlijke stand.

Maar zoals geschreven door j.demoor de erkenning geeft u ineens de rechten als vader.

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#5 , 14 mar 2013 08:14

Ik ga zowieso de volle adoptie ook laten doorgaan teneinde de banden met de vaders kant af te snijden. dan kan er van daar al zeker niets meer gedaan worden.
Ik weet wel dat ze niets meer kunnen doen maar ze kunnen nog altijd proberen met zaken te starten zoals op dit moment lopende is. Das wel ambetant.

Als ik dan de rechten van de vader heb, dan is het waarschijnlijk aan ons om alles opnieuw voor de jeugdrechtbank te brengen om omgangsrecht opnieuw te laten veranderen?
(Mijn ouders zijn dan ook gegadigde en omgangsrecht moet dan waaarschijnlijk verdeeld worden tussen shoonmoeder en mijn ouders.)

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 14 mar 2013 17:32

Volle adoptie worden idd ALLE banden verbroken.
En komt de familie van de adopterende in de plaats.

Terug naar “Adoptie”