adoptie

valentine_babe
Topic Starter
Berichten: 1

adoptie

#1 , 29 apr 2007 21:07

Hallo,
ik ben meerder jarige en mijn ouders zijn gescheiden. Ik woon bij mij moeder en heb geen contact meer met mijn "echte" vader. Mijn moeder is hertrouwt en nu is mijn vraag kan mijn stiefvader mij adopteren zonder dat mijn biologische vader hier een stokje kan voor steken? Of moet ik zijn toestemming vragen? En neem ik dan automatische de achternaam van mijn stiefvader over of is dat nog iets heel anders?
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 29 apr 2007 22:44

Je bent meerderjarig.

Al eens aan gedacht om je stiefvader te adopteren?
Dan krijgt hij misschien dezelfde achternaam als U.
De adoptie verloopt normaal via de jeugdrechter.
Het is bij de adoptieprocedure niet ongewoon dat de jeugdrechter onmiddelijk vonnis ter zitting uitspreekt. "Gefeliciteerd bij deze vonnis ik dat nu ouders bent van ..."

Voor zover ik weet is de adoptieprocedure alleen voor minderjarige van toepassing. Maar ja er zijn ook die een EOT (echtscheiding onderlinge toestemming) procedure in gang zetten en nooit getrouwd zijn geweest. Je weet immers nooit waar het goed voor is.

RR

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 mei 2007 10:19

?Art.348-1.Eenieder die op het tijdstip van de uitspraak van het vonnis van adoptie, de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt, moet in zijn adoptie toestemmen of daarin hebben toegestemd.Art.348-3.Wanneer de afstamming van een kind...ten aanzien van zijn moeder en van zijn vader vaststaat, moeten beiden in de adoptie toestemmen...Wanneer de afstamming van een kind...slechts ten aanzien van een van zijn ouders vaststaat, dient enkel deze in de adoptie toe te stemmen.Art.348-11.Ingeval een persoon die...in de adoptie moet toestemmen, dit weigert te doen, kan de adoptie op verzoek van de adoptant, van de adoptanten of van het openbaar ministerie toch worden uitgesproken indien de rechtbank van oordeel is dat de toestemming op onverantwoorde wijze is geweigerd...Wanneer evenwel de vader of de moeder van het kind weigert in de adoptie toe te stemmen, kan de rechtbank...de adoptie pas uitspreken wanneer na een grondig maatschappelijk onderzoek gebleken is dat deze persoon zich niet meer om het kind heeft bekommerd of de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar heeft gebracht.Art.353-1.? 1.De adoptie verleent aan de geadopteerde in plaats van zijn naam, die van zijn adoptant of bij gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, die van de man.De partijen kunnen evenwel de rechtbank vragen dat de geadopteerde zijn naam behoudt, voorafgegaan of gevolgd door die van de adoptant of van de adopterende man...?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Adoptie”