Vervolging van de wensouders (wensvader )

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Vervolging van de wensouders (wensvader )

#1 , 26 jan 2013 09:55

Net als bij de schrijnende situatie van baby D, begrijp ik niet waarom mannen die hun sperma doneren om zo bij een draagmoeder een kind t verwekken strafbaar kunnen zijn.

Ik begrijp dat vb. in geval van baby D. de draagmoeder die het kind VERKOCHT en de KOOPOUDERS die het kind aankochten strafbaar zouden (moeten) zijn, maar niet de vader die het kind heeft (laten)verwekken.

ik lees nu weer:
Een vrouw uit Henegouwen heeft haar baby in december 2012 voor 5.000 euro verkocht aan een Frans homokoppel. Zo meldt 'Het Nieuws' van vtm.


De vrouw had zich kunstmatig laten bevruchten met het zaad van een van de mannen. Ze is in België nooit vervolgd, omdat er in ons land geen specifieke wetgeving bestaat over draagmoederschap.

De vrouw, die ongeveer 20 jaar oud is, raakte bevriend met een homokoppel uit Frankrijk dat graag kinderen wilde en toonde zich bereid hen te helpen. Vorige maand beviel ze in Parijs van een jongetje. In ruil voor haar baby ontving ze 5.000 euro.

In België bestaat er geen specifieke wetgeving over draagmoederschap, terwijl draagmoederschap in Frankrijk verboden is. Bovendien mogen homokoppels in Frankrijk geen kinderen adopteren. Daarom gaan de koppels in België op zoek naar een draagmoeder.

De draagmoeder werd in België nooit vervolgd. De Franse wensouders riskeren wel een gevangenisstraf.
http://www.vandaag.be/binnenland/115469 ... oppel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- dat een draagmoeder een tegemoetkoming wil hebben voor de ongemakken die zij ondergaat mbt zwangerschap en de aanslag die dit maakt op het lichaam, vind ik doodnormaal. (dus ook de tegemoetkoming die de draagmoeder van baby D. van de wensouders kreeg).

- maar het gaat hier niet over adoptie want in beide gevallen is één van de wensouders toch de biologische vader? Dat homokoppels in Frankrijk niet mogen adopteren is één ding, maar wat doen ze dan met mensen die eerst gehuwd waren, kinderen hebben, en pas nadien hun homosexuele gevoelens laten primeren en na echtscheiding een nieuwe partner hebben?

Is er iemand die hier de logica van de wet op vervolging van de wensvader kan uitleggen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding