Adoptie van het kind van mijn vriend!

Briegietje
Topic Starter
Berichten: 4

Adoptie van het kind van mijn vriend!

#1 , 18 jan 2013 13:46

Ruim een jaar geleden is de biologische moeder van mijn stiefdochter overleden.

Ik twijfel heel erg of dat ik de kleine zou adopteren, er is dan ook weinig info te vinden over het adopteren van je stiefkind als de andere ouder overleden is.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Die mijn kunnen adviseren of meer info over de procedure kunnen geven?

Wie moet er bijvoorbeeld toestemming geven voor deze adoptie?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 18 jan 2013 13:49

Wie is de voogd. Er is toch nog een vader?
De (jeugd)rechtbank.

Briegietje
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 jan 2013 13:55

Twee grootouders zijn de voogd van het kind zover dat ik weet. Maar ik weet niet of dit ook wettelijk zo is.

Ja de vader is mijn partner :P

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 18 jan 2013 14:14

Dan mag/kan het geen probleem zijn.
Men heeft twee soorten adoptie de grote waar alle banden met de familie verbroken worden en de kleine waar de banden niet verbroken worden ( erfenis) maar er wel familiebanden bijkomen met de nieuwe familie.
Er zullen zo wie zo onderzoeken gebeuren sociale dienst jeugdrechtbank en jeugdbrigade politie doen die onderzoeken.
Kind krijgt een advocaat toegewezen ( die u vermoedelijk pas ziet op de rechtbank).
Ook de grootouders zullen gehoord worden. Toen een vriendin inzake de adoptie gehoord werd thuis zat daar een koppel oudere mensen. De consulente vroeg wie ze waren... bleken de ouders te zijn van de ex partner. Verwonderde blik en vraag van consulente... ha hebben jullie nog contacten waarop grootvader maar maske toch wij kennen mekaar al 25 jaar ... wij gaan zelfs samen nog steeds op vakantie ....

Briegietje
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 jan 2013 15:06

Oke bedankt, bij een kleine adoptie kan het kind dan de achternaam van haar biologische moeder behouden, wij willen namelijk niet dat dit veranderd. En behouden de grootouders het recht om het kind te blijven zien?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 18 jan 2013 15:19

Welke naam heeft het kind nu blijkbaar niet die van de vader?
Is dus blijkbaar ook niet door de vader erkend want (meestal) krijgt het dan de naam van de vader.

In ons geval heeft kind ook de naam van ex-partner behouden gevolgd door de naam van de adopterende. Rechtbank heeft dat toegestaan.

Briegietje
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 18 jan 2013 15:21

Kind heeft de naam van de moeder maar is wel erkend door de vader hoor, en overleg heeft het kind bij de geboorte de naam van de moeder gekregen.

Terug naar “Adoptie”