stiefdochter

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

stiefdochter

#1 , 08 jan 2013 13:10

Weet iemand of ik mijn stiefdochter van 16 jaar die al 14,5jaar bij mij en haar vader woont kan adopteren.
Ik ben 10 jaar geleden getrouwd met mijn partner en zijn dochter is altijd bij ons maar staat officieel bij haar moeder op het adres.
Die kijkt er echter niet naar om.
Kan ik haar adopteren zonder de toestemming van de moeder, want ze wil dit niet omdat ik dan dezelfde rechten en plichten van een ouder krijg. Terwijl ik al 15 jaar opdraai voor alles wat met het kind te maken heeft.
De moeder heeft zelden of nooit contact met haar dochter maar ontvangt elke maand onderhoudsgeld...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 08 jan 2013 13:11

Zonder toestemming van de moeder sowieso niet, of het moet via de rechtbank.
U kan ook voor een kleine adoptie gaan, waarbij de band met de moeder wel behouden blijft.

Waarom stelt u eens geen orde op zaken ivm verblijfsregeling, domicilie, e.d.?

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 08 jan 2013 19:01

de band met de moeder mag wat ons betreft behouden blijden.
Verblijfsregelen geeft het probleem dat de moeder dan geen kindergeld, studiebeurs, onderhoudsgeld... meer ontvangt en daar draait bij haar alles om

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 08 jan 2013 21:52

En wordt het geld ten voordele van het kind gebruikt?

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 08 jan 2013 22:07

nee, want wij dragen al de kosten
schoolrekeningen, kleding, schoolspullen, vrije tijd, hobby's, zakgeld (want een 16-jarige gaat graag uit) en als je bekijkt wat het tegenwoordig allemaal kost.
Zelfs voor haar verjaardag, kerst, nieuwjaar... krijgt ze de laatste jaren niets meer van haar moeder.
Er was een rekening op de dochter en die heeft de moeder tot onder nul leeggemaakt... bij de bank krijgen we hier geen uitleg over want we hebben geen volmacht maar het kind heeft wel een bankkaart vandaar dat we het weten.

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 08 jan 2013 22:08

het schoonste van alles is, alle medische kosten moeten wij betalen en we kunnen ze niet indienen bij het ziekenfonds omdat het een ander gewest is.
Als we het indienen wordt het op de rekening van de moeder terugbetaald

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 08 jan 2013 22:11

U hoeft geen volmacht te hebben.
De vader heeft toezicht.

Is er een vonnis?

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 08 jan 2013 22:15

waarvan een vonnis?

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 08 jan 2013 23:00

Inzake co-ouderschap, alimentatie, omgangsrecht enz enz .
Vb wanneer dochter officieel bij moeder woont met een omgangsrecht ZA-ZO maar de werkelijkheid is dat dochter MA-ZO bij vader is.

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#10 , 09 jan 2013 11:09

het vonnis dateerd van 14 jaar geleden en houdt in dat de dochter bij haar moeder woont en de vader onderhoudsgeld betaald en weeken za-zo bij de vader is + 1 avond in de week.
Maar de eerste maand is ze bij de moeder geweest en nadien was ze het kind zo moe en ging ze liever op café dat ze nu al 14 jaar bij ons woont en de moeder heel af en toe eens een zondagavond haar komt halen om iets te gaan drinken ofzo

duma
Berichten: 2871

#11 , 09 jan 2013 13:10

Sowieso kan u ALTIJD kosten terugkrijgen van de ziekenkas. Elke ziekenkas hanteert wel een ander systeem. Maak eens een afspraak om u probleem uit te leggen. U kan de briefjes van de voorbije twee jaar nog binnenbrengen als u ze bewaard heeft.

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#12 , 09 jan 2013 14:25

heb ik al zovaak proberen uitleggen maar haar schoonbroer is voorzitter van het gewest waar zij is aangesloten en krijg het niet in orde.
Als ik de briefjes binnen breng of opstuur met de uitleg erbij beweren ze nog verplicht te zijn op haar rekening uit te betalen.
't is zelf zo dat zij de goedkeuring tot terugbetaling van orthodont gekregen heeft en wij alles betaald hebben

duma
Berichten: 2871

#13 , 09 jan 2013 14:30

Welke ziekenkas?

maîté
Topic Starter
Berichten: 15

#14 , 09 jan 2013 14:52

cm

duma
Berichten: 2871

#15 , 09 jan 2013 15:32

Persoonlijk briefje gaan overhandigen en ze betalen dat cash uit.

Terug naar “Adoptie”